Paula Hawkins deed lange tijd hetzelfde werk als ik: ze was freelance journalist. Toen ik in 2013 debuteerde met mijn eerste thriller, schreef Hawkins ook aan een spannend boek, Het meisje in de trein.
Het boek gaat over een vrouw die vanuit de trein getuige is van een schokkende gebeurtenis in een huis langs het spoor. Ze stapt naar de politie, waarna haar leven drastisch verandert.
Waar ik met Savelsbos ongeveer 3.000 exemplaren verkocht, brak Hawkins vorig jaar alle records met Het meisje in de trein. Het boek is alleen in de Verenigde Staten al meer dan drie miljoen keer verkocht.
Hoe kreeg ze dat voor elkaar? Ik mailde Hawkins zeven vragen over het schrijven van Het meisje in de trein. Hieronder de vragen en de antwoorden.
Interview over Het meisje in de trein
Heeft je ervaring als journalist je geholpen bij het schrijven van Het meisje in de trein?
Zeker. Journalistiek is een goede manier om jezelf te trainen als schrijver. Je leert niet alleen om kort en helder te schrijven, en om eindredactie te plegen op je eigen werk, maar je krijgt ook ervaring met het observeren en ‘lezen’ van mensen door de interviews die je doet.
Kijk je graag naar de mensen om je heen als je zelf in de trein zit?
Ja, ik ben iemand die mensen graag bestudeert, of ik nu in de trein zit of in een café. Ik vind het leuk om te fantaseren over wat voorbijgangers denken, waar ze vandaan komen, wat hun verhaal is. Dat helpt me ook bij het schrijven, bij het bedenken van geloofwaardige personages. Het stimuleert mijn fantasie.
Het eerste idee voor Het meisje in de trein ontstond toen ik als journalist dagelijks op en neer reisde vanuit een buitenwijk van Londen naar het centrum, waar de redactie was. Ik keek vaak door de ramen van de huizen langs het spoor en begon me af te vragen: wat zou er gebeuren als ik hier een shockerende of verrassende gebeurtenis zou zien?
Schrijf je ook graag in treinen, of liever gewoon thuis?
Meestal schrijf ik gewoon thuis. Als ik een lange treinreis maak, werk ik soms wel, maar alleen als ik in de stiltecoupé zit.
Hoe ziet een doorsnee werkdag van Paula Hawkins eruit?
Ik kan mezelf goed motiveren. Meestal werk ik van ’s ochtends negen tot een uur of twee. Daarna schrijf ik niet meer, ik lees ik wat, of doe research voor mijn boek. Ik merk wel dat het internet me soms erg kan afleiden, vooral in tijden van politieke onrust, zoals nu met de ‘Brexit’. Toch schakel ik mijn internetverbinding nooit uit.
Wist je al hoe het Meisje in de Trein zou aflopen voordat je begon met schrijven?
Ja, ik wist globaal hoe het boek zou eindigen, maar ik heb niet alle gebeurtenissen precies van tevoren uitgedacht. Volgens mij onstaan de beste ideeën en mooiste scènes in een boek spontaan tijdens het schrijfproces.
Hoe verklaar je het succes van je boek?
Voor een deel is het geluk dat het boek zo aanslaat. Maar het heeft natuurlijk ook te maken met het plot. Veel lezers herkennen zich in het hoofdpersonage, het meisje in de trein en haar gewoonte om door de ramen van huizen te kijken.
Hoe zou je je eigen schrijfstijl beschrijven, heb je tips voor andere schrijvers?
Ik schrijf heel zuinig, zonder al te veel toeters en bellen. Dat komt denk ik omdat ik journalist ben geweest. Spanning opwekken is een tweede natuur van me, dat gaat vanzelf. Bij het schrijven probeer ik wel te letten op onnodige woorden. Ik ben niet zo dol op bijwoorden. Alleen als ze echt noodzakelijk zijn, laat ik ze staan in mijn teksten, anders schrap ik ze meteen weer. Dat zou ik iedereen aanraden.
Het Meisje in de trein staat al maanden in de toplijsten van Bol.com
Lees ook: ‘Zo bouw je spanning op in e-mails’ – tips van thrillerauteur Bart-Jan Kazemier.
Schrijven is schrappen: deze 11 moet ik vaker schrappen – en jij ook.
Hoe ga je om met kritiek van een eindredacteur?
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast