Zelf je webteksten schrijven? In deze blog behoed ik je voor 7 denkfouten die op de loer liggen. De meeste heb ik zelf ook ooit gemaakt, ook al is schrijven mijn werk. Zo gaf iemand me ooit een psychiatrisch stempel vanwege mijn schrijfstijl.
“Je komt een beetje narcistisch over”, zei een goede vriend toen hij de webteksten las van de eerste website waarop ik mezelf presenteerde als freelance journalist.
“Waar heb je het over?”, antwoordde ik.
“Als ik vraag hoe het met je gaat, praat je toch ook niet zoals op deze website?”
“Ik weet niet wat je bedoelt.”
“Stel je voor dat ik vraag: hoe gaat het met je? En je zegt dan: ‘Het gaat goed met Dennis Rijnvis. Hij heeft gisteren getennist en een verjaardag bezocht. Ja, Dennis Rijnvis heeft een heerlijk weekend gehad.’ Dat zou toch heel raar zijn?”
Webteksten schrijven
Pas toen drong het tot me door dat ik een denkfout had gemaakt. Ik wilde zo graag dat potentiële klanten me als een serieuze journalist zagen, dat ik mezelf van buitenaf had beschreven, door hun ogen, in de derde persoon dus.
Dennis Rijnvis is wetenschapsjournalist. Hij schrijft al jaren voor opdrachtgevers als de Volkskrant, Quest en Nu.nl.
Op zich is er niets mis met deze stijl. Als je op de website van een bedrijf meerdere werknemers introduceert, is het zelfs logisch om deze mensen in de derde persoon voor te stellen. Maar op een website van een zelfstandige komt dit perspectief vreemd over. Je schept er afstand mee tot je klanten en lezer, en doet je in zekere zin groter voor dan je bent. Kortom:
Webteksten schrijven tip 1 – Schrijf niet in de derde persoon
Webteksten schrijven in de derde persoon; het is alsof je met een megafoon een grote ster aankondigt, naar een podium wijst en daar vervolgens zelf op springt. Zie de tekst op je website als een gesprek met je klant, niet als een promopraatje waarin het net lijkt alsof iemand anders vertelt hoe geweldig je bent.
Bij webteksten schrijven kun je het beste gewoon de ik-vorm hanteren (laat je niet vertellen dat je nooit een zin met ‘ik’ mag beginnen) . Bij het schrijven van een goede webtekst schrijf je vooral over je klanten, hun dagelijks leven en hoe jij dat beter kunt maken.
Webteksten schrijven tip 2 – Praat niet te veel over je dienst of product
Dit klinkt onlogisch, want dit is waarschijnlijk precies wat je graag wilt: je product of dienst aanprijzen. Waarom zou je mensen niet vertellen over je inspirerende coachingsessies die maar 69 euro per uur kosten, of je diensten als hovenier (200 vierkante meter gras maaien voor maar 119 euro).
Omdat mensen van nature niet geïnteresseerd zijn in wat jij te verkopen hebt; ze zijn bezig met hun eigen leven. Je raakt de lezers van je website door te schrijven over manieren waarop jij hun dagelijks leven gemakkelijker of leuker kunt maken, en niet door de specificaties van je product of dienst te noemen.
Hoe pakt Apple dit bijvoorbeeld aan? In de tijd dat de eerste MP3-spelers op de markt kwamen benadrukten de meeste fabrikanten in hun advertenties de specificaties van hun product, zoals de opslagruimte en het formaat.
Op onze MP3-speler zit een harde schijf van 1 gigabyte!
Onze MP3-speler is slechts 19 centimeter breed!
Apple deed het anders. Bij de introductie van de eerste iPod was dit de basisboodschap van de advertentie:
Waarom is deze tekst zo pakkend? De tekstschrijvers van Apple lieten met deze simpele zin zien welk verschil de mp3-speler kon maken in het dagelijks leven van potentiële klanten. Dit is veruit de beste manier om commerciële webteksten te schrijven.
Denk vanuit je klant
Denk bij het schrijven dus vanuit je klant. Als je de slag eenmaal te pakken hebt, is het niet moeilijk. Maar het vergt oefening. Zelf was ik eerst geneigd om mijn schrijfcursussen aan te prijzen door bijvoorbeeld te schrijven dat ik drie uur lang de beste schrijftips zou delen onder het genot van stroopwafels.
Mijn webtekst voor deze cursus is nu veel meer gericht op datgene waar de kopers (potentiële bloggers) in hun dagelijks leven van kunnen profiteren.
Stel je voor dat je per dag honderden extra klanten zou trekken via Google met slim geschreven webteksten.
Stel je voor dat je vol zelfvertrouwen begint met schrijven, omdat je weet dat je een tekst kunt schrijven waar je lezers als vanzelf doorheen ‘vliegen’. Je weet hoe je je jouw kennis omzet in heldere alinea’s waarmee je hun aandacht vasthoudt, hoe je rake zinnen componeert die je verhaal tot leven brengen, en hoe je met juiste anekdote op de juiste plek de sympathie van je lezers wint.
Kortom: verplaats jezelf bij het schrijven in je klant. Lees ook: met dit gedachte-experiment kun je je teksten spectaculair verbeteren.
Webteksten schrijven tip 3 – Wees niet onpersoonlijk
Natuurlijk gaat je website vooral over je werk. Maar dat betekent niet dat je je persoonlijke leven angstvallig moet verzwijgen.
Sterker nog: als je niets over je persoonlijke leven vermeldt, kan dat tegen je werken. Toen ik onlangs een WordPress-expert zocht, kwam ik op de website terecht van een ZZP’er die zichzelf Echte Meneer noemt. Ik vond het een grappige naam en een goede website, maar ik kon nergens ook maar één persoonlijk detail over hem vinden. Dat voelde wat onpersoonlijk en afstandelijk. Uiteindelijk heb ik hem – mede daarom – niet benaderd.
Met wat persoonlijke details in een webtekst geef je bezoekers het gevoel dat dat je meer bent dan alleen die WordPress-expert, coach, psycholoog of journalist.
Stel: je bent financieel adviseur, maar je speelt ook graag tennis en maakt en graag lange wandelingen door de natuur. Als je dat op je website zet, leren potentiële klanten je ook als persoon kennen. Ze zullen daardoor onbewust meer het gevoel krijgen dat ze een product of dienst afnemen bij een kennis. Kortom: je schept vertrouwen met persoonlijke informatie (tenzij je financieel adviseur bent en graag het casino bezoekt, dat moet je dan misschien niet opschrijven).
Webteksten schrijven tip 4 – Vertrouw niet te veel op clichés als ‘dit is mijn passie’
Alle coaches hebben een ‘passie’ om mensen te helpen, alle technische bedrijfjes leveren ‘maatwerk’ en iedereen die een product verkoopt belooft ‘topkwaliteit’. Niets mis mee, maar wees je ervan bewust dat je met deze woorden alleen nauwelijks indruk maakt. Je roept er vooral een vraag mee op: wat betekent dit? Wat is voor jou passie, topkwaliteit of maatwerk?
Wil je webteksten schrijven die mensen raken, dan is het de kunst om clichés concreet te maken. Dat doe je met voorbeelden waaruit blijkt wat passie, maatwerk of topkwaliteit voor jou betekent. Stel: op mijn website lees je
Ik heb al van jongs af aan een grote passie voor schrijven.
Met deze zin alleen onderscheid ik mezelf niet. Je wilt hier als lezer een beeld bij hebben, een voorbeeld.
Ik heb al van jongs af aan een grote passie voor schrijven. Als jongetje van 8 lag ik stiekem met een zaklantaarn onder de deken een boek van Stephen King te lezen, terwijl mijn ouders dachten dat ik sliep. De volgende dag schreef ik op school een opstel over een wastafel waar bloed uit spoot. Veel van mijn klasgenoten raakten er niet over uitgepraat, sommige konden die nacht zelfs slecht slapen, hoorde ik later. Voor het eerst besefte ik hoeveel een goede tekst bij mensen kan losmaken.
Hoe specifieker, hoe beter
Het geven van concrete voorbeelden bij clichématige termen is van doorslaggevend belang voor de leeservaring. Je maakt er een saaie tekst levendig en sprankelend mee.
Bij het geven van voorbeelden geldt eigenlijk altijd hoe specifieker, hoe beter. Je maakt je er snel te makkelijk van af. Als je assessments afneemt, kun je bijvoorbeeld schrijven.
Wij nemen assessments af. Daarbij worden mensen bijvoorbeeld getest op taal- en rekenvaardigheid en ruimtelijk denken.
Maar dat kan veel specifieker met een voorbeeld dat de lezer echt meeneemt in je verhaal.
Wij nemen assessments af waarbij mensen worden getest op taal- en rekenvaardigheid. Denk aan een vraag als: De stroom is uitgevallen en het is pikdonker in huis. In je kast liggen 10 rode en 10 blauwe sokken. Hoeveel moet je er op de tast pakken voordat je zeker weet dat je een paar hebt?
Lees ook: dit is de moeder aller schrijftips.
Webteksten schrijven tip 5 – Gebruik personages
Het helpt als je voorbeelden geeft met één of meerdere hoofdpersonen. Mensen herkennen zich eerder in personages dan in droge beschrijvingen. Stel je bent een hostingbedrijf voor websites en je plaatst deze tekst.
Wij zijn niet zomaar een hostingbedrijf, wij leveren maatwerk voor grote en kleine websites.
Dan kun je dit voorbeeld geven:
We stemmen onze diensten en pakketten af op jouw situatie. Ben je bijvoorbeeld ZZP’er en bouw je voor het eerst een persoonlijke website, dan kun je bij ons een speciaal pakket afnemen waarbij je dag en nacht kunt bellen met een websitebouwer die je voorziet van advies. Heb je een website met meer dan 50.000 bezoekers per maand waarmee je een inkomen verdient, dan kun je een pakket bestellen waarmee we garanderen dat je website 99,9 procent van de tijd online is.
Maar dit – een mini-verhaaltje met personages – maakt het levendiger.
Eén van onze klanten – Bart – is bijvoorbeeld net een blog met cupcakes-recepten begonnen. Hij is een ster in de keuken, maar bij het technische onderhoud van zijn website in WordPress heeft hij soms hulp nodig. Wij zorgen ervoor dat hij dag en nacht kan bellen met een WordPress-expert.
Een andere klant – Rosa- heeft een succesvol online beleggingsplatform waarop beleggers aandelen kunnen kopen. Voor haar is het vooral belangrijke dat haar website vlot werkt, zodat mensen snel kunnen inspelen op koerswijzigingen. Daarom hebben we een speciale server voor haar ingericht, die haar website sneller maakt.
Webteksten schrijven tip 6 – Denk niet te snel dat het wel duidelijk is wat je verkoopt
Begin 2017 had ik al tientallen blogs met schrijftips gepubliceerd op Schrijfvis. Onder al die artikelen stonden links naar inschrijfformulieren voor mijn schrijfcursussen. Maar als ik vrienden of kennissen sprak die mijn blog hadden gelezen, bleek ze vaak geen idee te hebben dat ik ook schrijfcursussen gaf.
Ik maakte een denkfout die veel mensen maken. Je denkt bij het schrijven van webteksten vaak dat bezoekers alles aandachtig zullen lezen. Maar in de praktijk scannen de meeste mensen je website vluchtig . Eén van de meest effectieve schrijfstrategieën is daarom het gebruik van een duidelijke kop die de aandacht trekt en ondubbelzinnig uitlegt wat voor dienst of product je levert
Bovenaan mijn homepage staat nu:
Beter leren schrijven?
Op Schrijfvis vind je de beste schrijftips en schrijfcursussen
Kortom: zorg dat je bezoeker bij de eerste oogopslag ziet wat je verkoopt.
Webteksten schrijven tip 7 – Mijd vaktaal, denk niet dat je bezoeker wel weet wat je bedoelt
Vaktaal komt voor in elke branche. Sommige termen gebruik je waarschijnlijk zo vaak dat je ten onrechte aanneemt dat iedereen ze kent. In mijn cursus zakelijk schrijven vertellen mensen soms zonder blikken of blozen dat ze aan procesmanagement doen, dat ze goed zijn in kennisvalorisatie.
Geen probleem als je teksten zijn bestemd voor vakgenoten waarvan je zeker weet dat ze je begrijpen. Maar als je webteksten schrijft voor potentiële klanten (die juist geen kennis hebben over jouw vakgebied, daarvoor willen ze jou immers inhuren) kan dit soort vaktaal dodelijk zijn.
Je schept dan afstand en onbegrip. De kunst van een goede webtekst is alle vaktaal loslaten en in eenvoudige taal uitleggen wat je voor iemand kunt doen.
De cursist die me eerst alleen vertelde dat hij gespecialiseerd is in procesmanagement, vertelde later:
Ik kijk eigenlijk gewoon hoe mensen taken in het bedrijfsleven slimmer kunnen uitvoeren. Dat zat er van jongs af aan al in. In de pauze op school zag ik hoe een medewerker van de schoolkantine bij iedere bestelling een kan thee pakte, een plastic bekertje vol schonk en dan vroeg of de klant suiker wilde. Dan dacht ik: hij kan veel beter van tevoren twintig bekertjes klaar zetten: tien met en tien zonder suiker, dan hoeft er niet zo’n lange rij te ontstaan. Dit doe ik nu eigenlijk nog steeds in het bedrijfsleven – ik observeer mensen bij hun werk en kijk hoe ze het efficiënter kunnen aanpakken.
Kijk, nu snap ik ook wat procesmanagement inhoudt.
Webteksten schrijven bonustip – Wees niet onduidelijk over prijzen
Dit was misschien wel de belangrijkste reden waarom ik de eerder genoemde WordPress-specialist niet inhuurde. Ik wilde weten wat ik ongeveer kwijt zou aan zijn diensten, maar ik kon nergens een indicatie van zijn prijzen vinden.
Niet slim. Als je bezoekers hebt overtuigd met persoonlijke verhalen, goede voorbeelden en sterke producten of diensten, zijn ze enthousiast en willen ze een prijskaartje zien.
Als ze daarvoor eerst moeten mailen of bellen, werp je een extra hindernis op. Dat is niet alleen voor je bezoekers frustrerend, maar ook voor jou niet handig. Tegen de tijd dat potentiële klanten je te pakken krijgen via mail of telefoon, is de magie van je tekst allang weer uitgewerkt.
Kortom: doe je bezoeker én jezelf een plezier en doe niet te ingewikkeld over je prijzen. Geef in ieder geval een indicatie van wat je ongeveer wilt hebben voor je product of dienst.
Wil je onder mijn begeleiding aantrekkelijke webteksten leren schrijven? Volg in Den Haag mijn drie uur durende schrijfcursus Zakelijk schrijven met aantrekkingskracht – daarna krijg je meer gedaan van je lezers met e-mails, blogs, webteksten en artikelen.
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast
Lees ook:
– Dit is de moeder aller schrijftips – en jij maakt je er te makkelijk vanaf
– Deze 21 woorden kun je altijd schrappen
– Deze 3 vormen van excuustaal verzwakken je e-mails
– Zo schrijf je een motivatiebrief die bovenop de stapel komt.
– Deze 11 zinsdelen kun je altijd weglaten
Beste Dennis, ik las je tekst vrij nauwkeurig. Daardoor vond ik een paar taalfouten. Het maakt geen goede indruk als iemand die schrijftips geeft taalfouten maakt. Je hebt een goed verhaal te vertellen. Lees het nog eens door en verbeter die foutjes! Groetjes van Inge
Beste Dennis,
Bedankt voor je schrijftip naar aanleiding van mijn website. Ik zal in mijn denkhoek gaan zitten en je aanbeveling meenemen bij een volgende website aanpassing. Dank.
Hartelijke groet,
Echte Meneer
Johan Stam
Haha, sportief Johan. Je hebt in ieder geval al een geweldige naam.
Als je een keer in de buurt van de Binckhorstlaan bent, kom koffie doen bij Bink36