Je hebt vast wel eens gehoord van de term SEO. Maar wat betekent het nou precies? SEO staat voor Search Engine Optimization. Of in het Nederlands: zoekmachine-optimalisatie. Eigenlijk is het een moeilijk woord voor: je website goed vindbaar maken in Google.
(En ja, er zijn ook andere zoekmachines, maar Google is goed voor 93 procent van de zoekopdrachten in Nederland)
Kortom: SEO draait vooral om scoren in Google. In dit artikel leg ik je uit wat erbij komt kijken, en ik geef een voorbeeld van SEO – waarbij ik voor je ga jongleren op video.
Wat is SEO? En hoe werkt het?
Het woord SEO slaat op alles wat je doet om je website hoger te laten scoren in de organische zoekresultaten van Google op een bepaalde zoekterm. Bijvoorbeeld: ‘gele badslippers’, of ‘metalen wanddecoratie’
Als je een zoekwoord intypt, verschijnen er vaak eerst een paar advertenties. Daaronder staan de organische zoekresultaten. Je hoeft niet te betalen om daarin te verschijnen. Als jouw website in de ogen van Google de beste pagina heeft over een bepaalde zoekterm of onderwerp, kom jij bovenin de zoekresultaten te staan.
Je hoeft dus niet per sé een expert te zijn, het gaat erom dat je genoeg research doet naar een onderwerp en een goed artikel schrijft. Ik kan bijvoorbeeld totaal niet jongleren, maar als je in Google ‘wereldrecord jongleren intypt’, verschijnt mijn persoonlijke website (dennisrijnvis.nl) hoog in de zoekresultaten.
Waarom is SEO belangrijk? En wat moet je kunnen?
Als je met een artikel op je website hoog in de zoekresultaten van Google staat, zullen veel mensen erop klikken en op jouw site belanden.
Je kunt met SEO dus gratis bezoekers naar je website trekken. Als je goed scoort op een populaire zoekterm, kan dat je in theorie oneindig veel verkeer opleveren. En als je op je website ook nog eens iets verkoopt (gele badslippers bijvoorbeeld), kan dat je veel inkomsten opleveren.
Je kunt zelfs passief inkomen verdienen als je bijvoorbeeld online cursussen verkoopt aan bezoekers uit Google. Maar de grote vraag is natuurlijk: hoe krijg je dat voor elkaar? Ik durf te stellen dat iedereen het onder de knie kan krijgen. SEO bestaat uit drie onderdelen, die je allemaal op orde moet hebben om goed te kunnen scoren, maar in mijn ogen is aantrekkelijk schrijven het allerbelangrijkste.
Hieronder zet ik de drie onderdelen van SEO op een rijtje.
1 – Zorg voor een veilige en snelle website
SEO begint bij techniek. Om te kunnen scoren in Google moet je een website hebben, en die moet technisch in orde zijn. Je site moet:
- goed beveiligd zijn
- snel laden
- een overzichtelijke structuur hebben
- een duidelijk menu voor navigatie
Kortom: Google wil niet dat bezoekers die op je website belanden een halve minuut moeten wachten voordat een pagina eindelijk geladen is. En de zoekmachine wil ook niet dat ze op een onbeveiligde website belanden.
Dit kun je meestal gemakkelijk zelf regelen. Bij het bedrijf dat de hosting van je website regelt kun je een zogenaamd SSL-certificaat aanvragen. Ook de laadtijd hangt af van dat bedrijf. Maar ook het systeem dat je gebruikt om je website te onderhouden, heeft daar invloed op. Zelf maak ik gebruik van WordPress-hosting bij de provider Xel Media. Hier lees je hoe je zelf een blog of website begint en een goede domeinnaam kiest.
2 – SEO-schrijven voor goede content
SEO draait voor een groot deel om schrijven. De inhoud van je website, oftewel content is het allerbelangrijkste. Als je hoog wil scoren in Google, heb je een pagina nodig met goede informatie over een zoekterm waarop je wil worden gevonden. Kortom: je moet dan een SEO-tekst schrijven
Even een snel voorbeeld. Stel je schrijft een artikel voor je website waarmee je gevonden wil worden op de zoekterm ‘beste jongleerballen’.
Vroeger kon je die zoekterm gewoon vaak herhalen in je artikel. Dan kreeg je vanzelf een hoge ranking. Maar dat is verleden tijd. Google is daar nu veel te slim voor. De zoekmachine kijkt vooral hoe bezoekers reageren op jouw content. Vinden ze de informatie die ze zoeken?
Het is dus belangrijk om een goed leesbaar artikel te schrijven met onweerstaanbare informatie voor je bezoekers uit Google. In dit gevalzoeken deze mensen waarschijnlijk een uitgebreide tekst over de voor- en nadelen van verschillende jongleerballen. Het helpt als je er ook een filmpje bij maakt, of een infographic.
Je scoort extra goed in Google als je bezoeker in het artikel ook makkelijk kan doorklikken op je website naar aanvullende informatie over de zoekterm. Bijvoorbeeld naar een artikel over de vraag: hoe kun je jongleren? Als je meerdere artikelen publiceert over aanverwante zoektermen, ziet Google je als expert op dit onderwerp en zal je website hoger in de zoekresultaten komen.
3 – Links verzamelen
Het derde onderdeel van SEO heet linkbuilding. Als je hoog wil komen in de zoekresultaten van Google is het belangrijk dat andere websites links plaatsen naar jouw website. Zulke links noemen we backlinks.
Een backlink levert je als het ware punten op voor je ranking in Google. Hoe groter de website waarvan je een link ontvangt, hoe meer punten je scoort. En hoe meer autoriteit de website heeft over het onderwerp waarover je schrijft, hoe meer effect de link heeft. Als je bijvoorbeeld dat artikel schrijft over jongleerballen, heb je het meeste aan een link van een grote website over jongleren.
Maar hoe krijg je dit voor elkaar? De simpelste manier van linkbuilding is goede artikelen schrijven. Schrijf een tekst met informatie die zo waardevol en origineel is dat andere mensen ernaar linken op hun websites. Zo krijgen artikelen die infographics of lijstjes met statistieken vaak veel links.
Maar er zijn ook andere manieren om links te verzamelen. Zo kun je een gastblog schrijven voor een bekende website in ruil voor een link naar je website. Er zijn zelfs mensen die anderen betalen om een link naar hun website te plaatsen, ook al wil Google dat liever niet.
Hoe kom je bovenaan in Google?
Ja, dat zou iedereen wel willen weten. Maar het is goed om te beseffen dat niemand precies weet hoe Google de zoekresultaten rangschikt. Zelfs de meest ervaren SEO-experts kunnen daar alleen naar gissen.
De beste manier om te scoren met SEO is denken vanuit een bezoeker in Google. Wat zou jij willen lezen als je zocht op een bepaalde zoekterm?
Ook helpt het om een slimme strategie te kiezen. Ga niet meteen de concurrentie aan op zoekwoorden waarop honderden websites proberen te ‘ranken’. Begin bij zoekwoorden waar minder mensen aan denken, maar waar je wel makkelijk op nummer 1, 2 of 3 kan komen. Lees ook over de SEO-strategie waarmee ik dagelijks duizenden bezoekers trek op deze website.
Wat heeft SEO met jongleren te maken?
Eigenlijk niets. Maar ik ontdekte de kracht van SEO mede door jongleren. In het onderstaande filmpje vertelt ik je waarom. Wil je onder mijn begeleiding meer leren over SEO-schrijven? Volg dan mijn cursus Creatief schrijven voor meer Google-bezoekers.
Lees ook:
Hoe William Shakespeare een SEO-tekst zou schrijven
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast
Lees ook:
- Dit heb je nodig om een blog als Schrijfvis op te zetten (logo, foto’s en WordPress)
- Blog beginnen? Zo regel je het in 20 minuten (of zelfs in 5)
- Beste webhosting kiezen? Maak deze beginnersfout niet
- 33 vragen en antwoorden over bloggen
Bedankt voor dit educatieve artikel. Ik ga je tips in de praktijk brengen.
SEO is zeker geen wondermiddel. Het vereist veel tijd en moeite om er goed gebruik van te kunnen maken. Helaas denken veel ondernemers nog steeds dat ze de volgende nacht een hogere score zullen hebben in Google. Realiteit is heel anders dan dat. SEO is een long term game en kan je dus niet binnen een week of twee meer bezoekers geven.
Klopt SEO is echt wel Long term, zelf heb ik een bureau aangesteld die het beheer doet, Echte veranderingen kwamen er na een 6-tal maanden, waardoor we zelfs onze advertentie budget konden afbouwen. voor die dat interesse hebben: https://www.prowebsites.be