Skip to main content

Hoe trek je snel meer bezoekers naar je website? Mijn dikke, vette SEO-experiment

By 19 september 2022SEO-schrijven

Hoe snel kun je meer bezoekers naar je website trekken met behulp van Google? Daar ga je achterkomen in dit artikel met een praktijkvoorbeeld. Ik geef je een kijkje in mijn proeftuin voor SEO-teksten, de website dennisrijnvis.nl

Sinds april 2022 heb ik bij wijze van experiment meer dan vijftig populair wetenschappelijke artikelen op deze website gepubliceerd. Ik was benieuwd hoe snel ik een publiek van enig formaat kon opbouwen met SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie (lees hier wat SEO precies is).

(Zelf een blog of website beginnen? Met deze handleiding regel je het razendsnel)

SEO voor meer bezoekers op je website

De teksten op dennisrijnvis.nl gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen: van de oudste boom ter wereld tot de naakte molrat en het menselijk gebit. De artikelen zijn vooral gericht op vragen waar veel mensen naar zoeken in Google, zoals: hoeveel botten heeft een mens eigenlijk? Of: wat is de koudste plek op aarde? 

Het was veel werk, maar leuk om te doen. Hieronder lees je de resultaten van wat ik ook wel mijn dikke, vette seo-experiment noem. Je krijgt precies te zien hoeveel bezoekers het me heeft opgeleverd.

Waarom wil ik meer bezoekers op mijn persoonlijke website?

In de afgelopen jaren schreef ik nauwelijks voor dennisrijnvis.nl. Het was mijn persoonlijke website, een soort visitekaartje waar ik weinig mee deed. Er stonden maar vier artikelen op. Per maand kwamen er hooguit 10 bezoekers. Waarom stop ik er dan nu opeens zoveel werk in? 

Simpel: dit SEO-experiment komt voort uit nieuwsgierigheid. Ik ben gewoon benieuwd hoe snel je een nieuwe website kunt opbouwen die veel bezoekers uit Google trekt. En ik wil experimenteren met nieuwe technieken om SEO-teksten te schrijven.

(Uiteindelijk ga ik die natuurlijk als voorbeeld gebruiken in mijn SEO-cursus: Creatief schrijven voor meer Google-bezoekers)

Waarom schrijf ik over populair wetenschappelijke onderwerpen?

Dat is mijn specialiteit uit een vorig leven.

Als schrijvend journalist heb ik in mijn leven vele honderden populair wetenschappelijke artikelen gepubliceerd in kranten en tijdschriften, zoals KIJK, Quest, maar ook in de Volkskrant en op Nu.nl. Op die oude artikelen zit mijn auteursrecht, dus ik mag ze na een bepaalde termijn ook op mijn eigen website publiceren en aanpassen voor SEO. Vandaar dat ik er redelijk snel vijftig kon plaatsen.

Verder vind ik het gewoon leuk om nieuwste wetenschapsnieuws te volgen. Ik heb dat als wetenschapsjournalist 10 jaar gedaan voor Nu.nl

Heb ik ervaring met SEO-schrijven?

Ja, ik was hier nooit aan begonnen als ik geen ervaring had met SEO-schrijven en websites opbouwen. Sinds 2017 schrijf ik hier al artikelen met schrijftips op Schrijfvis.nl, mijn belangrijkste website. 

De meeste van die teksten schrijf ik met vragen van Google-bezoekers in mijn achterhoofd (bijvoorbeeld: hoe schrijf je een roman? of: hoeveel woorden heeft een boek).

Maar ik maak ook gebruik van schrijftechnieken uit de journalistiek om ervoor te zorgen dat de teksten lekker leesbaar zijn. Uiteindelijk schrijf ik niet voor zoekmachines, maar voor mensen. Dat werkt goed. Inmiddels trek ik dagelijks rond de 2.000 bezoekers uit Google naar Schrijfvis. 

Nu hoop ik dat kunstje herhalen met mijn populair wetenschappelijke artikelen op dennisrijnvis.nl. Ik wil weten welke SEO-technieken het beste werken op een nieuwe website met een breed scala aan onderwerpen.

Wat leverde mijn SEO-experiment tot nu toe op?

Ik begon in april 2022 met mijn dikke vette SEO-experiment. Hieronder lees de eerste resultaten van september 2022. 

Hoe ging ik precies te werk?

In totaal plaatste ik in deze periode meer dan 50 artikelen over populair wetenschappelijke onderwerpen. De meeste verhalen gingen over het menselijk lichaam, dieren, of natuur. 

Sommige artikelen verschenen eerder in tijdschriften of kranten, sommige stukken schreef ik speciaal voor dit SEO-experiment. Bij alle teksten bepaalde ik een zoekterm waarop ik gevonden wilde worden. 

Zo schreef ik ooit een stuk voor een populair wetenschappelijk tijdschrift over freedivers, mensen die heel diep duiken zonder duikflessen. Dat artikel optimaliseerde ik voor de zoekterm: hoe lang kan een mens de adem inhouden?  Dit is nu mijn meest gelezen artikel van de afgelopen vijf maanden. Het werd ongeveer 1.000 gelezen. 

Trok ik meer bezoekers naar de website? 

Ja, veel meer. Toen ik begon had ik op een goede dag 3 bezoekers. Nu trekt de website gemiddeld 50 bezoekers per dag. De groei per maand ziet er vrij spectaculair uit. Ik ging van 250 bezoekers in april naar bijna 1800 in september, ruim zes keer zo veel dus.  

Natuurlijk zijn deze aantallen nog niet echt interessant, zeker niet gezien de hoeveelheid artikelen die ik publiceerde. Het is te weinig om advertenties op de website te zetten bijvoorbeeld. En de bezoekers blijven ook niet lang op de website, waarschijnlijk omdat er geen duidelijk overkoepelend thema is.

Bezoekers zouden waarschijnlijk langer blijven en vaker terugkomen als ik ze daarvoor een reden gaf. Ik zou bijvoorbeeld elke dag een wetenschapsnieuwtje kunnen publiceren. De website zou dan als vanzelf meer samenhang en urgentie krijgen. Voor nu doe ik dat niet, het is te veel werk.

Maar nu het belangrijkste…

Wat voor SEO-inzichten deed ik op? 

Ik onderzocht in de eerste maanden vooral aannames over wat binnen SEO topical authority wordt genoemd. Als je meerdere artikelen schrijft over hetzelfde onderwerp, zou je beter worden gevonden in Google. 

Dat klopt voor een deel. Ik schreef bijvoorbeeld een aantal artikelen over bomen. 

Op dit moment scoren deze artikelen relatief goed. Kortom: Google begint me een beetje als ‘bomen-expert’ te zien. 

Maar ik merkte ook dat ik topical authority vaak te serieus nam. Ik dacht dat het belangrijk was dat een website zich beperkte tot één onderwerp. Hier op Schrijfvis schrijf ik bijvoorbeeld bijna uitsluitend over schrijven. Maar dat is niet nodig, althans niet voor Google.

Naast mijn artikelen over bomen scoor ik op dennisrijnvis.nl ook goed met artikelen over totaal andere onderwerpen. Een artikel over zeldzame postzegels trekt bijvoorbeeld ook veel bezoekers. Kortom: in de ogen van Google kun je blijkbaar ook expert zijn op totaal verschillende terreinen, zoals bomen, postzegels en ademhaling.

Wat is mijn plan met dit SEO-experiment? 

Ik hoop nog minimaal een jaar met dit experiment door te gaan om SEO-technieken te testen. Mijn doel is om minimaal honderd bezoekers per dag te trekken. Daarna besluit ik wat ik precies met de website wil.  

Lees ook:
SEO-tekst schrijven? Met dit 7-stappenplan scoor je beter in Google
– Scoort een lange SEO-tekst beter dan een korte? Over het Pippi Langkous-effect
– Wat is SEO eigenlijk precies? Een uitleg met jongleerballen
Website beginnen? Dit heeft mij geholpen

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply