Skip to main content

Hoe zou William Shakespeare een SEO-tekst schrijven voor Google?

By april 25th, 2022Geen categorie
Seo-tips

Schrijven voor Google haalt vaak niet het beste in schrijvers naar boven. Stel je voor dat de geest van William Shakespeare achter je staat terwijl aan een SEO-tekst werkt. 

De grootste schrijver aller tijden buigt zich naar je laptop, zodat de haren van zijn puntige sikje je schouders even raken. Daar op het scherm ziet hij een melding van SEO-software: ‘je belangrijkste zoekwoord staat niet in de eerste zin. Pas dit aan.’  Shakespeare schudt meewarig zijn hoofd en citeert uit zijn toneelstuk Middsummernight’s Dream: ‘Ik word ziek als ik ernaar kijk.’  Zijn zilveren oorbelletje in zijn linkeroor glinstert in het schijnsel van het beeldscherm.  

Dit is niet zomaar een fantasiebeeld. Als schrijver is het nu zo belangrijk om hoog te scoren in Google dat je soms vergeet dat je in de eerste plaats voor mensen schrijft, en niet voor zoekmachines. Als ik zelf schrijf voor Google stel ik me daarom voor hoe Shakespeare het zou aanpakken, zodat mijn tekst wat origineler wordt. 

(SEO betekent Search Engine Optimalisation. Hier lees je wat een SEO-tekst is)

Schrijven voor Google: wat je kunt leren van Shakespeare

Natuurlijk schreef Shakespeare zijn stukken met een ganzenveer op een stuk perkament lang voordat Google werd uitgevonden. Maar ‘The bard’ was ook bij uitstek een schrijver die voor ‘het volk’  schreef en zich afzette tegen regeltjes (deze 7 uitdrukkingen van Shakespeare gebruik jij in het dagelijks leven zonder dat je het beseft)    

Hoe zou hij omgaan met SEO-regels en adviezen? Lees over mijn denkbeeldige ontmoeting met Shakespeare en krijg 5 tips om te scoren met SEO-teksten die niet alleen goed vindbaar zijn, maar óók leuk om te lezen. Leer schrijven voor Google in de geest van Shakespeare.

1 – Doe een Hamlet: doe research en kom met iets onverwachts.  

Je begint vaak haastig met schrijven als je aan een SEO-tekst werkt. Shakespeare zou zeggen:’rustig aan’. Hij deed grondig onderzoek voordat hij een verhaal schreef. Zijn beroemdste stukken zijn gebaseerd op oude legendes die al eeuwen bestonden. Zo komt Shakespeare’s idee voor Hamlet uit een Scandinavische legende over een Deense prins die al in de dertiende eeuw populair was.  

Kijk bij het schrijven van SEO-teksten ook eerst welke artikelen goed scoren op de zoekterm die jij gebruikt. Wat komt er in deze artikelen aan bod? En hoe kun jij die informatie net wat leuker en spannender opschrijven? 

2 – Denk niet in zoekwoorden, maar in drama

Focus je niet te veel op je zoekwoord. Denk bij het schrijven voor Google als Shakespeare in verhalen. 

Veel toneelteksten in de zestiende eeuw waren nogal moralistisch, met lange monologen. Maar Shakespeare ging het juist om actie, om verhalen waarmee hij de aandacht van zijn publiek kon trekken. Zo begint zijn beroemde toneelstuk Romeo en Julia niet met een een verhandeling over liefde, maar met een gevecht op straat waar de vonken vanaf vliegen.  

In SEO word je vaak geadviseerd om in je eerste zin al je zoekwoord te noemen. Dat helpt inderdaad, maar vergeet niet om mensen te vermaken, voeg drama toe, stel Shakespeare niet teleur. 

Zo begin ik deze post over korte verhalen schrijven na de introductie van het zoekwoord met een korte anekdote over een verhaal van mezelf dat met de grond werd gelijk gemaakt. Het is één van de redenen waarom het nu in de top staat van de zoekresultaten in Google als je zoekt op ‘Kort verhaal schrijven’. 

3 – Varieer op je zoekwoord, maak je lezer niet gloomy 

Gebruik je 16 keer hetzelfde zoekwoord in je tekst in de hoop dat je daardoor beter scoort in Google? Waarschijnlijk zou ‘The Bard’ je met de vlakke hand bestraffend op je achterhoofd slaan. 

Shakespeare onderscheidde zich in zijn toneelstukken door de vreemdste variaties op woorden te gebruiken. Zo noemde hij ongelukkige mensen niet alleen ‘miserable’, maar ook ‘unhappy’ en ‘gloomy’. Die woorden bestonden destijds nog niet, hij vond ze zelf uit. 

Kies in je SEO-teksten ook voor verrassende synoniemen, die geven je tekst afwisseling en speelsheid. Zelf schreef ik daar ooit dit artikel over. En het mooie is: Google herkent synoniemen al lang.

4 – Maak van je tekst een zonnetje – gebruik metaforen

Als je een SEO-tekst schrijft, ben je geneigd om alleen woorden te gebruiken die logischerwijs bij je onderwerp passen (want dan snapt Google de tekst beter, toch?) Shakespeare zou teleurgesteld zijn. Zoals hij in zijn toneelstuk Henry V zegt: ‘Je bent als een kaars, opgebrand’ 

Zelf schreef hij beeldend, met verrassende metaforen en vergelijkingen om het hoofd van zijn publiek op hol te brengen. Zo begint zijn beroemdste sonnet met deze zin:

Zal ik je vergelijken met een zomerdag?

Probeer in je SEO-teksten ook om beeldend te schrijven, en emotie op te wekken bij je lezer. Als je alleen maar droge informatie geeft, zullen mensen zich minder betrokken voelen bij je tekst en sneller wegklikken. En dat is ook niet goed voor je Google ranking. 

5 – Wees geen ‘droog brein’ – zorg voor humor bij het schrijven voor Google

Bij schrijven voor SEO, ben je vaak zo met de inhoud bezig dat je vergeet om humor te gebruiken. The Bard stopte zijn verhalen vol met grappige beledigingen en ironie. 

Dat kan ook werken in SEO-teksten. Zo drijf ik in dit artikel over motivatiebrieven de spot met mensen die een brief willen kopiëren. Het scoort uitstekend in Google. Sterker nog: deze post over motivatiebrieven (die ook begint met een sneer) is één van de best bezochte pagina’s op Schrijfvis. 

Als je geen humor in je tekst gebruikt, zou Shakespeare je daar fijntjes op wijzen. Bijvoorbeeld met deze belediging uit zijn toneelstuk As you like it. “Uw brein is zo droog als overgebleven scheepsbeschuit na een lange reis.”

Wil je meer advies over schrijven voor Google: lees deze 5 boeken over SEO

Wil je meer weten over Shakespeare? Lees deze geweldige biografie van Bill Bryson.

Lees ook:
Wat is SEO? Met deze strategie schreef ik me naar de top van Google
Deze 7 uitdrukkingen van Shakespeare gebruik jij onbewust ook
– Blog schrijven? Gebruik dit stappenplan

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

One Comment

Leave a Reply