Kun je als schrijver iets leren van een software-specialist? Ja. Deze week stuitte ik op het Linkedin-profiel van software-marketeer Pedro Cortés. Zijn info-tekstje (ook wel samenvatting genoemd) is een veel gedeeld voorbeeld van een slimme profieltekst op LinkedIn.
De inhoud is niet eens zo spectaculair. Vooral de indeling van zijn samenvatting werkt als een trein.
Cortés gebruikt een slimme verhalende structuur voor zijn tekst. En hij maakt handig gebruik van interactieve elementen op Linkedin, zoals de meer weergeven-knop op zijn profiel.
(zijn werk is niet voor niets: mensen verleiden tot klikken).
Bij wijze van experiment heb ik zijn tekst gebruikt als blauwdruk voor de samenvatting op mijn eigen Linkedin-profiel. In het tekstje trek ik nu de aandacht met één van mijn meest gelezen schrijftips. En het kan toeval zijn, maar meer mensen bekijken de laatste dagen mijn profiel. Hieronder leg ik uit hoe ik te werk ging, en wat een LinkedIn-samenvatting precies is.
(Lees hier hoe je de perfecte kopregel schrijft voor je LinkedIn-profiel en hoe Christ Coolen een miljoenenpubliek bereikt op het platform)
Hoe plaats je je samenvatting op Linkedin onder ‘info’?
Als je een Linkedin-profiel aanmaakt, vergeet je gemakkelijk de samenvatting. Je vindt dit veld als je op je eigen profiel klikt, dan op ‘profiel weergeven’ en vervolgens op ‘onderdeel toevoegen’. Het veld ‘info’ kun je dan onder je introductie toevoegen.
Onder info kun je een korte samenvatting plaatsen van wie je bent en wat je doet. De meeste mensen delen hier een simpele opsomming van hun werk, of ze schrijven een korte biografie in de derde persoon. Maar dat kan spannender.
Dit is de enige plek waar je wat informatie over jezelf kunt delen in de vorm van een lopend verhaal. Hoe verleid je mensen hier tot een duik in jouw Linkedin-profiel? Pedro Cortés gebruikt een slimme spanningsboog vanaf het begin. Lees hieronder hoe hij te werk gaat, en wat je daarvan kunt leren.
Samenvatting Linkedin – stap 1: verleid je lezer tot de klik
Als je een Linkedin-profiel bekijkt, zien je alleen de eerste twee regels van de samenvatting. Als je meer wil lezen, moet je doorklikken. En daar speelt Cortés meteen handig op in.
Cortés maakt zijn bezoekers nieuwsgierig in de eerste regels. En hij doet een belofte: als je doorklikt, vertel ik je iets waar je veel aan zult hebben. Dit is zijn opening, vrij vertaald naar het Nederlands.
# Dit is het grootste probleem in de marketing van software: ?♂️
Check of jij deze fout ook maakt. …. meer weergeven
Wat kun je hiervan leren?
Gebruik jouw eerste twee regels in je Linkedin-samenvatting ook om nieuwsgierigheid op te wekken. Beloof een tip, of een grappig feitje. Dan is de kans veel groter dat je lezer zal doorklikken op ‘meer weergeven…’
Ben je coach op het gebied van slapen? Beloof een belangrijke slaaptip. Ben je voedingsspecialist? Maak de bezoekers van je profiel nieuwsgierig naar de meest gezonde groente. Met een bijpassende emoticon trek je nog meer aandacht.
(? Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip als dit je helpt…)
Linkedin-samenvatting – stap 2: wek herkenning op
Cortés zorgt in het tweede deel van zijn samenvatting op Linkedin voor herkenning bij de lezer. Als je doorklikt, lees dit.
Waarom je lezers niet klikken en kopen op jouw website?
Als mensen de waarde van een product niet snappen, waarom zouden ze het dan kopen? Dat doen ze dan niet! Ook niet als je product fantastisch is, ook niet als ze precies in je doelgroep passen, ook niet als je mooie illustraties hebt.
Wat kun je hiervan leren?
Zorg na de klik voor voorbeelden waar je doelgroep zich in herkent. Laat zien dat je veel ervaring hebt met hun problemen en situatie. Ben je een slaapcoach? Beschrijf een veel voorkomend probleem, bijvoorbeeld: kijk jij steeds op de klok als je in bed ligt en niet kan slapen? Dat gaat je niet helpen.
Laat je lezers zien dat je weet waarover je praat. De concrete tip die je eerder hebt beloofd, stel je nog even uit. Zo creëer je een spanningsboog.
Samenvatting Linkedin – stap 3: een tip en contactgegevens
Cortés deelt daarna zijn geheim voor meer conversie op websites en legt contact met de lezer.
#Hier is het geheim voor meer conversie ?
Er is maar één reden waarom mensen klikken en kopen (en nee, het gaat niet om de kleur van koop-button) Dit is het geheim: potentiële klanten kopen alleen als ze zien dat jouw product een probleem voor ze oplost.
Vervolgens legt hij uit hoe hij mensen helpt en deelt hij zijn e-mailadres.
Wat kun je hiervan leren?
Door in je Linkedin-samenvatting een concrete tip te delen, geef je de lezer een demonstratie van je expertise. Daarna is het moment om je contactgegevens te delen Als je voedingsexpert bent, kun je uiteindelijk bijvoorbeeld een interessant feitje over boerenkool vermelden.
Boerenkool is de veruit de gezondste groente. De bladeren bevatten veel vezels, maar ook de vitaminen A, C en K én de mineralen koper, calcium en kalium. Wist je dat deze groente in de VS vaak als gezonde chips wordt gegeten?
Als je vervolgens deelt hoe jij mensen helpt en je contactgegevens deelt in de vorm van een e-mail-adres, kan dat je misschien wel nieuwe klanten opleveren
(een e-mail is beter dan de URL van je website. Mensen kunnen daar niet op klikken op LinkedIn)
Vernieuwd: mijn LinkedIn-samenvatting met de moeder aller schrijftips
Op de inhoud van de Linkedin-samenvatting van Cortés valt natuurlijk genoeg aan te merken. Hoe pakkend de opzet van zijn tekst ook is, hij wordt uiteindelijk niet écht concreet. Zo geeft hij geen voorbeeld van hoe je een product dan wél aantrekkelijk maakt voor je klanten. En laat dat nu de moeder aller schrijftips zijn.
Ik heb de blauwdruk van Cortés gebruikt om de samenvatting op mijn LinkedIn-profiel te herschrijven. De tip die ik in het info-veld geeft, zal je bekend voorkomen.
Wil je beter worden in het schrijven van verhalende teksten met een spanningsboog? Bekijk dan mijn cursus Storytelling in je tekst.
Heb je zelf een samenvatting op je Linkedin-profiel? Wat zijn jouw tips?
Lees ook:
– Waarom een profieltekst schrijven moeilijker is dan je denkt
– Begin eens in het midden bij het schrijven van je tekst
– Lap deze 7 schrijfregels aan je laars
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast