Skip to main content

Review van SEO-plugin Yoast: negeer deze schrijfadviezen van een stoplicht 

By november 19th, 2022Geen categorie
yoast-recensie

Yoast is één van de populairste WordPress-plugins voor SEO (wat is dat eigenlijk?). Als je de software installeert verschijnt er een soort stoplicht onder de artikelen die je schrijft in de editor van je blog. 

Met rode, oranje en groene bolletjes geeft de plugin commentaar op je schrijfstijl, woordkeuze en zelfs de lengte van je teksten. Het doel van de plugin is om je artikel beter vindbaar te maken in Google. 

Maar je hoeft je daar lang niet altijd iets van aan te trekken. In deze recensie leg ik uit hoe je Yoast goed instelt. Wanneer let je op het stoplicht, en wanneer negeer je het?  

Yoast instellen: wat werkt wél goed 

Yoast is een handige plugin voor SEO. Daar bestaat geen twijfel over, ook bij mij niet. Met de plugin kunt bij elk bericht een zogenoemde focus keyphrase instellen. Dat is een zoekterm waarop jij gevonden wilt worden met het artikel. 

Dus stel: je schrijft een stuk over 21 woorden die je vaker kunt schrappen. Dan kun je daarbij in Yoast de focus keyphrase ‘schrijven is schrappen’ instellen. Daarmee zeg je tegen Google: toon dit artikel in de zoekresultaten als iemand zoekt op de zoekterm ‘schrijven is schrappen’.  

De plugin geeft je ook meer invloed op hoe je artikel verschijnt in Google. Je kunt bijvoorbeeld een SEO-titel en metabeschrijving instellen. 

Clickbait?

Deze titel en beschrijving komen niet op je website te staan. Ze verschijnen alleen in de zoekresultaten van Google als iemand zoekt op het door jouw gekozen zoekterm. 

Dat is handig, want je zelfgekozen titel is vaak te lang voor de beperkte ruimte in de zoekresultaten. En het is handig als je voor Google een extra pakkende titel en een begeleidend tekstje schrijft, zodat je mensen uitdaagt om door te klikken naar je website. Een beetje clickbait mag best 😉

Maar…Yoast bemoeit zich ook veel met je schrijfproces – te veel naar mijn idee. En je tekst wordt vaak niet aantrekkelijker door de adviezen van het stoplicht. 

Negeer deze schrijftips van Yoast

Zo krijg je een rood of oranje bolletje te zien als je de gekozen zoekterm niet vaak genoeg herhaalt in je artikel. En dat is raar. 

Het algoritme van Google is inmiddels namelijk slim genoeg om synoniemen te herkennen. Je hoeft zoekwoorden dus niet steeds te herhalen. In 2005 was dit misschien een goed advies, nu niet meer.

En voor een lezer is het alleen maar vervelend om in een tekst heel vaak hetzelfde woord te lezen. 

Verder heeft Yoast nogal eens commentaar op de lengte van je tekst. Als je een kort artikel van minder dan 300 woorden schrijft, springt het stoplicht op rood. 

Moet een SEO-tekst echt een bepaalde lengte hebben?

Dat is raar, want voor sommige onderwerpen is een kort en krachtig artikel van 250 woorden precies wat een lezer nodig heeft. 

Volgens Google bestaat er ook helemaal geen minimale lengte voor een goed tekst. Dat maakte het bedrijf onlangs bekend bij een algoritme-update.

Kortom: de overtuiging dat een SEO-artikel een bepaalde lengte moet hebben is een SEO-mythe, die ik zelf graag het Pippi-Langkous-effect noem (klik op de link om daar meer over te lezen).  

Negeer het stoplicht van Yoast vaker

Tot slot spoort Yoast je ook aan om je focus keyphrase letterlijk in je tekst te herhalen. Als je gevonden wil worden op de zoekterm ‘hoeveel woorden heeft een boek?’, moet je dat zinnetje vaak vier of vijf keer herhalen. 

Zelf heb ik dat advies lange tijd braaf gevolgd. Maar het is totaal onnodig. 

Het algoritme van Google herkent inmiddels ook de context van woorden. Dus als je in je artikel schrijft ‘een boek heeft gemiddeld 80.000 woorden’, dan weet de zoekmachine allang dat de tekst aansluit bij de vraag ‘hoeveel woorden heeft een boek?’ 

(Wist je trouwens dat het beter is om een longtail-zoekterm zoals hoeveel woorden heeft een boek te kiezen, dan een algemene zoekterm zoals ‘boek schrijven’?) 

Kortom: doe je voordeel met Yoast. Gebruik de plugin om Google te vertellen op welke zoekterm je gevonden wil worden door de focus keyphrase in te vullen met een bijpassende SEO-titel en metadescriptie. 

Maar negeer de schrijftips die je van Yoast krijgt. Een stoplicht kan niet schrijven, of heb jij wel eens een verkeerslicht met een pen gezien? 

Lees ook:

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

Leave a Reply