Skip to main content

Wat een literair agent voor jou als schrijver kan betekenen

By september 27th, 2020Boek schrijven
literair agent

Mijn debuut als schrijver begon hobbelend, achterop de fiets van een literair agent. In een middagje reed een medewerker van Sebes en Bissing Literary Agency me langs drie uitgeverijen aan de Amsterdamse grachtengordel. Het voelde nooit zo goed om op een bagagedrager te zitten. Alle drie de uitgevers wilden ze mijn debuutroman Savelsbos uitgeven. Uiteindelijk ontstond er zelfs een zogenoemde biedingsoorlog, waarbij de uitgeverijen tegen elkaar opboden om de rechten van mijn boek te verwerven. 

Dat had ik niet durven dromen toen ik begon met schrijven. Ik hoorde van iedereen dat het lastig was om te debuteren, dat je geluk moest hebben dat een uitgever jouw verhaal uit een gigantische stapel post met manuscripten van beginnende schrijvers zou vissen. 

Pas nadat ik een schrijfcursus volgde bij Sebes en Bisseling ontdekte ik hoe een literair agent je kan helpen om die slush pile te omzeilen. De cursus werd gegeven door literair agent Willem Bisseling zelf; hij zag wel wat in mijn schrijfwerk en begeleidde me een jaar lang bij het schrijven van het boek. Dat was even doorbijten. Hij liet me drie keer opnieuw beginnen aan het verhaal, en adviseerde me om complete hoofdstukken en personages te schrappen. Maar het harde werk betaalde zich uit. 

Toen Bisseling eenmaal tevreden was over het verhaal, had hij binnen een week drie uitgevers gevonden die mijn boek wilden uitgeven. In de Schrijfvis-podcast vertelt hij hoe hij werkt (lees verder onder de podcast voor de 6 voordelen van het werken met een literair agent).

Willem Bisseling legt in deze podcast uit wat hij voor een debuterend schrijver kan betekenen, waarom geld wél belangrijk is als je boek wordt uitgegeven en in hoeverre je commercieel moet denken als schrijver. Luister deze podcast als je serieuze ambities hebt om een boek te schrijven, want er zit veel belangrijke informatie waarvan ik me niet bewust was toen ik begon aan mijn boek. Hieronder krijg je alvast een voorproefje. Ik zet zes voordelen op een rij die ik heb ervaren bij de samenwerking met een literair agent. Je kunt de podcast trouwens ook beluisteren via Apple Podcasts of Spotify

(lees hier al mijn artikelen over het schrijven van een boek)

1 – Een literair agent poetst je manuscript op 

Wanneer is je manuscript goed genoeg? Je kunt natuurlijk je partner, een vriend, of een belezen oom of tante laten meelezen. Maar zij weten niet hoe uitgevers er naar kijken. 

Een literair agent kan je helpen om je verhaal te stroomlijnen en te ontdoen van grote fouten waar uitgevers op afknappen  Zo liet Bisseling bij mij verschillende scenes, personages en hoofdstukken schrappen. In de podcast vertelt hij: 

Ik en mijn compagnon Paul Sebes zeggen altijd: als je personage op pagina 1 een sigaret opsteekt, dan moet een lezer dat geloven. En wij kunnen door onze ervaring meteen zien of het bij je personage past om die sigaret te roken, bij zijn houding, zijn uiterlijk, of zijn gedachten. Geloof je het als lezer niet, dan moet je zo’n passage veranderen of misschien wel schrappen. 

Een manuscript hoeft nog niet perfect te zijn als je naar een uitgever stuurt, want die gaat er ook nog mee aan de slag, maar ik wil dat  – oneerbiedig gezegd – een zo goed mogelijk halffabrikaat is. Hoe beter en hoe strakker het verhaal is, hoe meer ik er achter sta, en hoe beter ik het kan verkopen. 

2 – Een literair agent geeft uitgevers een schop onder de kont. 

Uitgevers reageren traag. Als beginnend schrijver wacht je vaak maanden op een oordeel over je manuscript. Maar wanneer een literair agent zijn of haar kwaliteitskeurmerk op jouw manuscript zet, laten ze sneller iets van zich horen. Literair agent Willem Bisseling zegt hierover:

 ‘Ik ken alle uitgevers in Nederland goed. Als ik een manuscript naar ze mail, weten ze dat ik het ook naar anderen stuur en dat er dus concurrentie zal zijn. Daardoor kan ik ze een deadline geven. Ze moeten voor een bepaalde datum reageren, bijvoorbeeld binnen een week. En dat doen ze dan ook. 

4 –  Een literair agent dwingt je zakelijk te denken

Voor beginnende schrijvers is de verkoop van hun boek aan een uitgeverij een droom. Maar dat kan je ook wat naïef maken. In de podcast zegt Willem Bisseling dit over mijn houding bij de verkoop van mijn eerste boek:  

Toen de eerste uitgever zich meldde om jouw manuscript uit te geven, riep jij volgens mij: ja, meteen doen. Ik zei toen: even wachten, want er zijn nog meer uitgevers die een voorstel mogen doen. 

“Veel schrijvers hebben dat: zodra hun boek wordt uitgegeven, hebben ze voor hun gevoel hun doel bereikt. Ze vinden het geld vaak niet belangrijk, het maakt ze niet uit wat een uitgeverij betaalt. En dat is een groot misverstand. Het geld maakt wél uit. Uitgevers lopen harder voor een boek waarvoor ze meer betalen. Ze zullen in zo’n geval ook meer boeken verkopen. En dat wil jij als schrijver ook, want je wil gelezen worden.  

3 – Een literair agent helpt je de juiste uitgeverij kiezen 

Als beginnend schrijver, kun je vaak lastig bepalen of een uitgeverij bij je past. Zelf kon ik maar moeilijk kiezen tussen de drie uitgevers die Savelsbos wilden uitgeven. Een literair agent helpt je hierbij. 

“Meestal zijn de gesprekken leuk. Maar ik heb een auteur gehad die zijn boek graag bij een bepaalde uitgeverij wilde onderbrengen, omdat daar zijn grote helden zaten. Hij werd daar uitgenodigd voor een gesprek, maar het was een verschrikkelijk gesprek.” 

“Zo’n klik tussen een auteur en uitgeverij is belangrijk, want je gaat een soort huwelijk aan. Wij gaan mee om te adviseren. We maken je bewust van allerlei zaken: wat is de slagkracht van deze uitgeverij? Hoe werken ze met jou als auteur? Hoe gaan ze jouw boek neerzetten? Hoe veel marketingbudget is er?  

5 – Een literair agent vergroot je inkomsten  

Als je zelf aanklopt bij een uitgeverij en je boek verkoopt, krijg je een standaard contract aangeboden met een klein voorschot. Omdat een literair agent biedingen kan organiseren tussen verschillende uitgeverijen kan het voorschot flink oplopen. Literair agent Willem Bisseling zegt in de podcast:

Wanneer je op eigen houtje zaken doet met een uitgever, krijg je misschien 1500 of 2500 euro voorschot. Ik vind dat schrijvers een zo goed mogelijke beloning moeten krijgen voor hun harde werk. (…) Als er genoeg interesse is, laten wij uitgevers in meerdere rondes tegen elkaar opbieden.  Bij die biedingen kan het voorschot soms oplopen tot meer dan 100.000 euro. 

6 – Een literair agent helpt je ook in moeilijke tijden

Een literair agent komt ook van pas als je een  een moeilijk gesprek moet voeren met een uitgever. Zelf had ik een contract voor twee boeken bij uitgeverij Cargo, maar het schrijven van het tweede boek verliep zo moeizaam dat ik ermee stopte. Bisseling hielp me bij het overbrengen van die vervelende boodschap. In de podcast zegt hij:

Dat gebeurt soms, ik vond dat jammer, maar het hoort bij mijn werk Je moet er als agent voor een auteur ook in mindere tijden zijn. 

Meer weten? Willem Bisseling schreef samen met zijn compagnon Paul Sebes Alweer een bestseller, een handleiding vol concrete tips voor mensen die willen doorbreken met hun boek:

Meer weten over mijn ervaringen? Lees al mijn artikelen over het schrijven van een boek, of lees in ieder geval:

Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.

Boek schrijven?

Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.

Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?

Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!

Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussen

Luister de Schrijfvis-podcast

Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.

Luister de podcast

Dennis Rijnvis

Dennis Rijnvis, journalist voor onder meer De Volkskrant, Quest, Nu.nl en Psychologie Magazine. Maar ook schrijver van de thriller Savelsbos, uitgegeven door Cargo/De Bezige Bij. Op dit blog deel ik mijn inzichten en ervaringen op het gebied van schrijven.

One Comment

  • Miriam Wesselink schreef:

    Héle fijne podcast met Willem Bisseling, Dennis, dankjewel! Ik had me al eens verdiept in agentschappen voor schrijvers – met name Sebes en Bisseling – maar ik heb van deze podcast toch weer nieuwe dingen geleerd.

    Ik heb wel een vraag: de slush pile bij uitgevers waar je ingestuurde manuscript in terechtkomt, waarbij je maar moet hopen dat je eruit getrokken wordt, die heeft Sebes en Bisseling zelf toch ook?

Leave a Reply