Je staart naar een knipperende cursor en denkt na over die twee of drie regels waarmee je de aandacht van lezers wil trekken voor je artikel. Hoe schrijf je een goede intro?
Een intro is een klein tekstje boven je artikel of blogpost waarmee je lezers verleidt om het verhaal te gaan lezen (zoals hierboven). Als je het goed doet, voelen je lezers zich aangesproken.
Eén van de beste intro’s die ik de laatste tijd las stond boven een artikel over de gevaren van lang zitten in Algemeen Dagblad van auteur Anton Damen.
Pas op! Terwijl je deze woorden leest, heeft een sluipmoordenaar het op je gemunt. Niet de sigaret of die vette hap is volksgezondheidsvijand nummer 1, maar onze neiging om overal en altijd te gaan zitten. ‘Voorloper’ Anton Damen doet verslag.
Ik las deze intro zittend aan mijn bureau. Mijn interesse voor het artikel was gewekt: deed ik nu echt iets gevaarlijks door te zitten? Ik begon meteen te lezen.
Dat is het effect van een goede intro.
Intro schrijven – wat zijn de spelregels?
Een ‘intro’ is een journalistieke vakterm voor een kort tekstje boven een artikel, waarmee je lezers aanspoort om het verhaal te gaan lezen. Meestal gaat het om twee of drie regels, hooguit 35 woorden.
Soms wordt een intro verward met een lead, maar dat is de eerste alinea van een nieuwsbericht waarin je de 5w’s en h gebruikt.
Een intro hoort eigenlijk niet bij je artikel. Het is een losstaand element. Je kunt in je artikel niet voortborduren op het tekstje. Lezers moeten het het verhaal ook kunnen begrijpen als ze de intro niet hebben gelezen.
Beschouw de intro als een uithangbord, een reclametekstje dat bij een artikel wordt geplaatst. Soms wordt het ook een ‘amuse’ genoemd, omdat het een voorproefje is van wat je daarna te wachten staat in het artikel.
In een goede intro beschrijf je in een notendop wat de lezer van het artikel te weten gaat komen. Voor zijsprongen en overbodige details heb je geen ruimte. Je wil tot de kern van je verhaal komen zonder dat je meteen alles verklapt. Het is de bedoeling dat de lezer nieuwsgierig wordt.
Intro schrijven – hoe ga je te werk?
Een intro schrijven lukt vaak het beste als je artikel al af is. Je weet dan precies waar je verhaal heen gaat, wat de belangrijkste vragen zijn die je beantwoordt en naar welke spannende informatie je kunt verwijzen.
Maar je kunt de intro ook vooraf schrijven om de invalshoek van je artikel voor jezelf helder te krijgen. Zorg dan wel dat je alle research al hebt gedaan en de belangrijkste informatie voor jezelf op een rijtje hebben.
Hieronder lees je mijn persoonlijke stappenplan voor het bedenken en schrijven van een goede intro. (Wil je je teksten op alle fronten aantrekkelijker maken, denk dan eens aan mijn online cursus Pakkend schrijven)
Intro schrijven – stap 1 – Bepaal de hoofdvraag van je artikel
Een intro of amuse bevat vaak een vraag. Meestal is dat de hoofdvraag van je artikel. Als je een intro gaat schrijven, is handig om die hoofdvraag eerst voor jezelf helder te krijgen. Op welke vraag krijgen je lezers antwoord als ze je artikel gaan lezen?
Dit kun je het beste bepalen door de aanleiding van je artikel te bekijken. Waarom heb je het geschreven? Wat wil je duidelijk maken aan de lezer, of waar was je zelf nieuwsgierig naar toen je het stuk schreef?
Zo maakte ik voor de Volkskrant ooit een reportage over een medische kliniek voor huisdieren. De aanleiding was de stijging van de zorgkosten voor huisdieren in Nederland.
De hoofdvraag had dus kunnen zijn: hoe hoog zijn de zorgkosten voor een huisdier in Nederland?
Maar…dat is natuurlijk niet echt een spannende vraag.
Intro schrijven – stap 2 – Maak de hoofdvraag concreet
Een intro of amuse wordt veel aantrekkelijker als je de hoofdvraag concreter en persoonlijker formuleert voor je lezer. Dat doe je door de taal van het dagelijks leven te gebruiken: spreektaal. Een hoofdvraag wordt dan herkenbaarder.
Niemand die een hond of kat heeft, praat in het dagelijks leven over ‘zorgkosten’ voor zijn huisdier. Je kunt de hoofdvraag beter wat informeler en persoonlijker opschrijven
Bijvoorbeeld: hoever willen we gaan om onze zieke huisdieren beter te maken?
Je kunt de hoofdvraag ook ombouwen tot een prikkelende stelling, zoals: we tasten steeds dieper in de buidel om onze huisdieren beter te maken. Of: we gaan financieel tot het uiterste om onze hond of kat gezond te houden.
Anton Damen koos in zijn AD-artikel over de gevaren van zitten ook voor zo’n stelling: niet de sigaret of die vette hap is volksgezondheidsvijand nummer 1, maar onze neiging om overal en altijd te gaan zitten.
Intro schrijven – stap 3 – Leid je hoofdvraag of stelling in met herkenbaar voorbeeld
Je wilt niet dat je hoofdvraag uit het niets komt. Een goede intro begint met een inleidende zin waarmee de hoofdvraag in één klap relevant voor je lezer wordt. Vooral concrete voorbeelden en details die mensen kennen uit het dagelijks leven werken goed.
De intro van het artikel over de huisdierenkliniek schreef ik uiteindelijk zo op:
Een pacemaker voor de hond, of een chemokuur voor de kat. Medische behandelingen voor huisdieren worden steeds duurder. Hoever willen we gaan om onze huisdieren beter te maken?
De intro van Anton Damen begint ook herkenbaar, omdat hij inspeelt op iets wat je tijdens het lezen waarschijnlijk aan het doen bent: zitten.
Pas op! Terwijl je deze woorden leest, heeft een sluipmoordenaar het op je gemunt. Niet de sigaret of die vette hap is volksgezondheidsvijand nummer 1, maar onze neiging om overal en altijd te gaan zitten.
Samengevat: een intro schrijven bestaat uit drie stappen.
- Bepaal je hoofdvraag.
- Formuleer die hoofdvraag zo concreet en persoonlijk mogelijk. Een stelling mag ook.
- Leid je hoofdvraag of stelling in met een voorbeeld dat je lezers kennen uit het dagelijks leven.
Heeft dit artikel je geholpen? In mijn cursus Pakkend schrijven help ik je om je teksten op alle vlakken te verbeteren.
Wil je meer lezen over het schrijven van goede intro’s en andere elementen in je artikelen. Dan kan ik je het Handboek stijl aanraden. Het staat vol met schrijftips en ik pak het elke week wel een keer uit mijn kast.
Lees al mijn schrijftips, of in ieder geval
– Artikel schrijven? Begin met de kroegpraatregel
– Zo sluit je een artikel op een aantrekkelijke manier af
– Deze 21 woorden kun je altijd schrappen
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast