Martijn Joosse is één van de meest ondernemende bloggers van Nederland. Zelf kende ik hem eerst alleen van zijn boekenblog Mustreads. Daarmee haalde hij een paar jaar geleden alle landelijke media door met een slim trucje de nieuwe naam van de boekenwinkels van Selexyz te onthullen. Maar in de afgelopen jaren zette hij veel meer blogs op, zoals weekopvakantie.nl, fransefilms.nl, bergwandelroutes.nl, ereadernieuws.nl, christelijkeromans.nl en niet te vergeten Frankrijk Puur.
Dit reisblog met tips voor vakanties in Frankrijk begon Martijn Joosse vijf jaar geleden. Inmiddels is Frankrijk Puur uitgegroeid tot een volwaardige online reisgids met prachtige foto’s, sfeervolle verhalen en talloze wetenswaardigheden over Franse vakantiebestemmingen. Joosse kan zelfs leven van het blog, dat ruim 100.000 bezoekers per maand trekt.
Kortom: binnen Nederland zijn er weinig mensen die beter dan hij antwoord kunnen geven op vragen als: hoe begin je een blog?’ en ‘hoe verdien je geld met bloggen’? Een interview met blogger Martijn Joosse.
Hoe ben je op het idee gekomen te gaan bloggen?
Martijn Joosse: Het begon als hobby. Al in 1999 was ik bezig met het bouwen van websites, toen nog in de programmeertaal HTML. Een paar jaar later probeerde ik een website over Frankrijk te lanceren met de naam Frankrijksgids. Ik begon met een overzicht van toeristische streken en plaatste later ook allerlei nieuwsberichten, waarin bijvoorbeeld schreef dat Frankrijk het aantal regio’s ging verminderen. Dat sloeg niet zo aan. Achteraf gezien logisch, want dit soort nieuwsberichten en tips kun je natuurlijk overal lezen. Echt groot werd Frankrijksgids nooit.
Wanneer had je voor het eerst wél succes met bloggen?
Mijn eerste succesje had ik in 2013. Toen werkte ik bij ereaders.nl en begon ik in de avonduren met het boekenblog Mustreads. Die website kwam voort uit een passie voor lezen. Ik verslond destijds één a twee boeken per week, vond het leuk om recensies te schrijven en verdiepte me in het boekennieuws. Maar de meeste naamsbekendheid kreeg ik gek genoeg door een nieuwsbericht dat ik plaatste. Door te snuffelen in het Europese merkenregister had ik de nieuwe naam van de boekenketen Selexyz voortijdig ontdekt, die ging Polare heten. Dat nieuwtje werd opgepikt door websites als Nu.nl, de Volkskrant en ANP. Daardoor had ik meteen flink wat bezoek op mijn blog.
Toch is Mustreads nu niet meer je belangrijkste project. Hoe komt dat?
Martijn Joosse: Ik verdiende maar weinig met Mustreads. Er kwamen niet genoeg mensen op het boekenblog om te kunnen leven van de inkomsten uit advertenties. Eerlijk gezegd stokte het lezen van boeken ook een beetje bij mij. Ik besteedde meer tijd aan mijn andere hobby’s, zoals mijn liefde voor Frankrijk. Aan dat land ben ik verknocht, ik houd van de Franse cultuur, maar ook van de mooie natuur en de bergen. Daarom ga ik inmiddels bijna maandelijks naar Frankrijk, dan maak ik bijvoorbeeld bergwandelingen of bezoek ik een mooi stadje.
Om die reden begon ik met Frankrijk Puur. In eerste instantie was dat een hobbyblog. Ik schreef er vakantieverslagen over Franse toeristische bestemmingen en plaatste foto’s die ik zelf had genomen. Maar ongemerkt begon de website flink te groeien qua bezoekersaantallen. Sterker nog: ik kan nu van mijn blog leven.
Hoe verklaar je het succes van Frankrijk Puur?
In Frankrijk puur kan ik veel van mezelf kwijt, mijn interesse voor Frankrijk zit diep. Verder geniet ik van de reisjes naar Frankrijk en heb ik lol in het schrijven van de artikelen. Dat plezier straalt denk ik van het blog af. Frankrijk Puur werd ook al snel goed vindbaar in Google, omdat ik de minder bekende plekken combineerde met artikelen over specifieke bestemmingen waar veel Nederlanders heen gaan.
Door het succes ging het blog steeds serieuzer nemen. Ik begon me bijvoorbeeld steeds meer bezig te houden met SEO, een techniek om ervoor te zorgen dat je blogs goed scoren in Google. Daarvoor gebruik ik onder andere Yoast. Dat is een plugin voor WordPress, het systeem waarin ik mijn blogs typ. Yoast helpt je om op de juiste plekken in je artikel trefwoorden of trefzinnen te verwerken, waarmee je artikel gevonden kan worden in Google. Als je nu bijvoorbeeld zoekt op ‘Dordogne’ of ‘camping aan zee Frankrijk’ komt mijn blog in de top 5 van de zoekresultaten.
Hoeveel lezers trek je precies met Frankrijk Puur?
Martijn Joosse: In de zomer trekken we meer dan 150.000 bezoekers per maand, in het laagseizoen wat minder. Het hangt af van het seizoen. Eigenlijk zijn de bezoekersaantallen heel voorspelbaar. In december en januari is de eerste piek, dan gaan mensen hun wintersport boeken en heb je de vroegboekers voor de zomer. In februari en maart zakt het verkeer weer wat in, dan komt er voor de zomer weer een piek van mensen die zich oriënteren op de zomervakantie. De periode na de zomer is wat rustiger.
Komen die lezers allemaal binnen via Google, of trek je ook op andere manieren lezers?
Het is belangrijk om niet helemaal afhankelijk te zijn van Google. Voor hetzelfde geld passen zij hun algoritme aan, en dan verlies ik veel bezoekers. Ik heb daarom ook een nieuwsbrief waarvoor mensen zich kunnen inschrijven. Wekelijks stuur ik een mail met linkjes naar nieuwe artikelen op Frankrijk Puur. Ik heb nu ruim 10.000 nieuwsbriefabonnees, deze mensen kan ik altijd bereiken ook als mijn verkeer via Google zou instorten. Verder trek ik aardig wat verkeer met Pinterest. Daar delen veel mensen de foto’s van mijn blog met een linkje naar de website. Ik ben ook actief op Facebook en Instagram, maar daar haal ik minder bezoek uit.
Hoe pak je het schrijven van artikelen aan?
Martijn Joosse: De artikelen op Frankrijk Puur schrijf ik volgens een vast stramien. Meestal begin ik met een stukje geschiedenis van een bepaald gebied, bijvoorbeeld Ténarèze. Dat is een oude route waarmee boeren hun schappen via de Pyreneeën naar de Gironde loodsten. Na zo’n historisch weetje beschrijf ik hoe ik zelf rondliep in het gebied, welke bezienswaardigheden ik bekeek en wat de beste manier is voor de lezer om de plek te bezoeken.
Natuurlijk zijn niet al mijn artikelen hetzelfde. Soms geef ik alleen praktische tips. Zo schreef ik een blogje over de vraag: wat zijn de beste online cursussen als je Frans wilt leren? Ook maak ik lijstjes met bijvoorbeeld 10 leuke campings voor de mooiste streken in Frankrijk. Verder heb ik net een reportage geplaatst over een driedaagse wandeling op de Hauts Plauteaux du Vercors die ik samen met mijn vrouw heb gemaakt. Daarin beschrijf ik van moment tot moment wat we hebben gedaan.
Hoe verdien je geld met Frankrijk Puur
Martijn Joosse: Het blog heeft meerdere inkomstenbronnen. Bij de artikelen staan advertenties die via Google Adsense worden gegenereerd. In het begin verdiende ik daar maar een paar tientjes mee, maar dat liep uiteindelijk op tot enkele honderden euro’s per maand.
Dat alleen is niet genoeg om van te leven. Ik verdien ook commissie op bezoekers die via Frankrijk Puur een accommodatie boeken bij bijvoorbeeld Booking.com of ANWB Camping. Daarnaast verkoop ik e-books, waarin ik de beste reisartikelen van het blog heb gebundeld. Ook schrijf ik af en toe blogs die worden gesponsord door bijvoorbeeld accommodaties of bedrijven.
Verder heb ik een inspiratieboek uitgebracht met verhalen over 50 relatief onbekende bestemmingen waar je het pure Frankrijk kunt ontdekken. Het boek staat vol met eigen foto’s, verhalen en ideeën voor roadtrips. Uit al deze inkomstenbronnen haal ik een basisinkomen dat genoeg is om van te leven. Sterker nog: mijn vrouw werkt nu ook voor Frankrijk Puur. We verdienen genoeg voor ons samen.
Je hebt meer blogs dan Frankrijk Puur, zijn die ook zo succesvol?
Frankrijk Puur is mijn eerste focus en mijn grootste inkomstenbron. Daarnaast heb ik wat kleinere blogs. De belangrijkste is bergwandelroutes.nl, daar staan meer dan 80 wandelingen op. Op dit moment trekken we er al 200 tot 300 bezoekers per dag mee. In de loop der jaren ben ik ook weekopvakantie.nl, fransefilms.nl, ereadernieuws.nl en christelijkeromans.nl begonnen, met wisselend succes. Ik houd van experimenteren met bloggen.
Is het niet veel werk om zo veel blogs op te zetten?
Martijn Joosse: Jawel, maar ik houd van experimenteren. Soms ben ik een maand alleen maar met één website bezig, omdat ik enthousiast ben over het idee. Maar dan kan ik op een dag opeens beseffen: nee, dit wordt toch niets. Neem Christelijkeromans.nl bijvoorbeeld. Die website heb ik eerst gevuld met een paar duizend boeken, het is een soort online catalogus geworden waar mensen naar romans met een Christelijk thema kunnen zoeken. Nu dit eenmaal staat, vraagt deze site weinig onderhoud. Maar echt groeien doet het ook niet.
Of kijk naar ereadernieuws.nl, ik dacht er eerst aan om een website met nieuwsberichten over e-readers te maken, maar bleek daar toch niet genoeg interesse meer voor te hebben. Inmiddels onderhoud ik die site niet meer. Je moet echt passie hebben voor het onderwerp van een blog om er elke dag aan te kunnen werken, dat heb ik tot nu toe alleen bij Frankrijk Puur.
Krijg je veel reacties van bezoekers?
Ja. De combinatie tussen geschiedenis, eigen ervaringen en praktische tips op Frankrijk Puur werkt goed. Bijna dagelijks krijg ik mailtjes van enthousiaste bezoekers. Ze vragen bijvoorbeeld: weet je nog een leuke camping?” Maar er zijn ook ouderen die schrijven: ‘ ik ben te oud om nog te reizen, maar door jouw website heb ik nog steeds het gevoel dat ik in Frankrijk kom’. Dat geeft me veel energie om Frankrijk Puur nog verder uit te bouwen.
Bestel het gloednieuwe boek Frankrijk Puur: 50 bestemmingen om het pure Frankrijk te ontdekken
Lees alle blogtips op Schrijfvis. Weinig tijd? Lees dan in ieder geval:Als je weinig tijd hebt, lees dan in ieder geval deze:
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast