Op een steenworp afstand van mijn appartement in Delft woonden ooit twee Afrikaanse prinsen. Ze heetten Kwasi en Kwame. En ze werden in 1837 bizar genoeg cadeau gedaan aan koning Willem I, in verband met de slavenhandel.
In Delft werden ze ondergebracht aan een kostschool aan de Oude Delft 161 (zie foto). Schrijver Arthur Japin tekende in 1997 hun levensverhaal op in zijn historische roman De zwarte met het witte hart.
Het boek groeide uit tot een klassieker. Het is met afstand mijn favoriete non-fictie roman door de fascinerende historische feiten, de gedetailleerde beschrijvingen en de vertelstijl. Ik wilde Arthur Japin dan ook al heel lang spreken.
Historische romans schrijven met Arthur Japin
Want hoe schrijf je zo’n historische roman? Hoe deed hij zijn onderzoek? Hoe slaagde hij erin zijn verhaal zo aantrekkelijk op te schrijven? Waar bleef hij bij de feiten, en waar stond hij zichzelf toe om fictie te schrijven?
In mijn podcast (dit zijn 6 onmisbare afleveringen voor schrijvers) kreeg ik eindelijk de kans om hem deze en vele andere vragen te stellen. Beluister de podcast, of lees onder alvast de belangrijkste schrijftips van Arhur Japin voor het schrijven van historische roman.
Luister de podcast via Spotify Luister de podcast via AppleWie is Arthur Japin en hoe schrijft hij?
Arthur Japin brak in 1997 door met zijn historische roman De zwarte met het witte hart. Daarna schreef hij nog eens tien historische romans, waaronder Een schitterend gebrek en De overgave, waarmee hij in 2008 de NS Publieksprijs won.
Ook staat het boekenweekgeschenk van 2006 (De grote wereld) op zijn naam. In de podcast vertelt Japin hoe hij zichzelf van acteur omschoolde tot schrijver, en hoe hij te werk gaat bij het schrijven van historische romans. Maar ook zijn hond Basso en zijn optredens in de televisieserie Flodder komen voorbij. Hieronder lees je een kort voorproefje, waarin hij ingaat op het schrijven van historische roman.
Wat is grofweg je aanpak bij het schrijven van een historische roman?
Het gaat heel intuïtief. Ik heb geen plan van tevoren, en dat wil ik ook niet. Zo werkt mijn hoofd niet. Maar ik begin wel altijd op dezelfde manier, namelijk bij een historische figuur.
Bijvoorbeeld bij Kwasi en Kwame, of bij mijn laatste roman Wat stilte bij Anna Witsen die een carriere als zangeres najaagt in een tijd dat dat voor een meisje uit haar milieu ondenkbaar is.
De vraag die ik mezelf stel is altijd hetzelfde: mens, hoe heb je het overleefd? Hoe ben je gevallen en weer opgestaan? En dan begin ik eigenlijk gewoon te vertellen op de manier zoals ik zelf graag lees in een boek.
Daarbij heb ik wel altijd de levenslijn van de hoofdpersonen helemaal uitgestippeld. Dus ik weet waar ze ongeveer zijn op een bepaalde dag, en hoe hun leven loopt. Dat is mijn houvast, maar dis eigenlijk het voorwerk. Tijdens het schrijven gaat het me meer om wat daaronder zit. Hoe heeft het voor iemand gevoeld? Het is een zoektocht naar de emotie onder de feiten, elke dag weer. Ik ben elke dag ochtend benieuwd hoe het verder gaat, en of ik het verhaal rondkrijg.
Hoeveel schrijf je op een dag? Wanneer ben je tevreden?
Ongeveer een halve pagina per dag. Dat is mogelijk voor mij, niet veel meer (lees hier hoeveel woorden andere schrijvers produceren per dag).
Daarom duurt het schrijven van een boek bij mij ook écht lang. Als ik een halve pagina schrijft, houd ik het voor mezelf fris, dan blijft het spannend.
Verder eindig ik altijd op een moment waarvan ik weet hoe het morgen verder moet. Ik moet alvast een idee hebben, hoe klein ook. Misschien een woordspeling, of een beschrijving van een boom waarmee ik de volgende dag kan beginnen. Het maakt niet uit. Maar ik moet dat alvast bedenken voordat ik stop, anders kom ik de volgende dag niet op gang.
Twijfel je wel eens of een verhaal goed genoeg is?
Oh ja. Sterker nog, na het schrijven van De zwarte met het witte hart, dacht ik oprecht dat het een onzinnig boek was. Toen lag het gelukkig al bij mijn uitgever. Maar ik herlas het nog een keer en ik dacht: dit is onzin.
Maar daar leer je ook weer van. Je bent als schrijver geen goede beoordelaar van je eigen werk. Je zit zo diep in de materie dat je niet meer weet wat zin heeft, en wat niet. Ik weet nog dat mijn uitgever over de zwarte met het witte hart zei: we denken dat dit een succes kan worden. En ik dacht alleen maar: wat ontzettend doorzichtig dat je me probeert gerust te stellen, maar ik weet wel beter. Maargoed hij had wel gelijk.
Ik heb nu net mijn twaalfde roman gepubliceerd: Wat stilte wil. En ik heb geleerd dat die twijfel uiteindelijk overgaat. Ik weet nu: als ik maar gewoon blijf schrijven, woorden blijf produceren dan komt het verhaal wel op de rails en word ik weer rustig.
Luister de podcast met Arthur Japin
Wil je weten hoe je verder schrijft als je vastzit bij een belangrijke scene in je historische roman? In de podcast gaat Arthur Japin uitgebreid in op een techniek die hem altijd helpt, en waarbij hij zijn karakters soms letterlijk laat struikelen. Ook vertelt hij waarom het voor een schrijver slim kan zijn om acteerlessen te nemen. Beluister de podcast via Spotify of Apple, of zoek in je favoriete podcast-app op ‘Schrijfvis
Lees ook:
- Schrijf je een boek? Dit zijn 6 onmisbare afleveringen van de Schrijfvis-podcast (met een uitgever, literair agent, en topschrijvers)
- Boek schrijven? Met deze 22 stappen debuteer jij als schrijver
- Zo leg je vandaag nog de basis voor een boek
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast