Aartjan van Erkel kijkt vaak met verbazing naar de verkoopteksten van ondernemers.
“Het is als voorspel zonder seks. Als ik het lees, zie ik mezelf als 15-jarige. Ik durfde wel met een meisje te praten, maar ik durfde nooit de volgende stap te zetten. Je ziet veel ondernemers op dezelfde manier schrijven: ze doen wel iets aan content-marketing, ze sturen mails of schrijven teksten, maar ze durven niet all te way te gaan. Ze durven er niet duidelijk over te zijn dat ze iets willen verkopen.
Zelf hij geen moeite met verkopen. Sterker nog: hij stuurt zijn volgers élke dag een verkoopmail waarin hij de online trainingen op zijn website schrijvenvoorinternet.nl onder de aandacht brengt. En dat is geen wanhoopstactiek. Aartjan van Erkel is één van de meeste ervaren copywriters van Nederland. Hij schreef verkoopteksten voor talloze bedrijven, waaronder Booking.com. Verder publiceerde hij twee bestsellers over commercieel schrijven: Maak ze gek en Verleiden op internet.
In de nieuwe Schrijfvis-podcast legt Aartjan van Erkel hoe en waarom hij zijn volgers elke dag een nieuwsbrief met verkooptekst stuurt. Hij vertelt waarom de meeste verkoopteksten op internet niet werken, hoe je een beetje tabasco over je tekst strooit en wat een professor droogbekje is. Luister de podcast via Google Podcasts, Spotify, Apple, of in de player hieronder. Daaronder lees je alvast een voorproefje van de podcast.
Waarom ben je begonnen om je volgers elke dag verkoopmails te sturen?
Ik heb meer dan tien jaar lang op de traditionele manier aan content-marketing gedaan. Ik had een mailinglijst met 34.000 mensen. In mijn mails gaf ik constant schrijftips weg. Elke nieuwsbrief was een compleet seminar. Daar kreeg ik goede reacties op. Alleen hadden mensen niet door dat ik ook wat verkocht. Ik pitchte mijn schrijfcursussen niet vaak genoeg in die mails. Mensen waren blij met de tips, maar ze werden nooit klant. Op een gegeven moment had ik daar geen zin meer in, mijn energie liep weg. Op aanraden van Amerikaanse marketinggoeroes zoals Ben Settle besloot ik mijn klanten toen iedere dag een verkoopmail te gaan sturen.
Ben je al die mensen toen opeens elke dag gaan mailen?
Nee, ik stuurde de mensen op mijn mailinglijst een bericht met de volgende boodschap. Luister, je zit nu al jarenlang teksten te lezen waar ik zelf niet meer zo enthousiast over ben, het zijn opgewarmde kliekjes. Als je mijn nieuwste inzichten wil lezen, schrijf je dan in voor mijn nieuwe lijst. Dan ga ik je wel elke dag mailen. Elke dag verhalen, anekdotes, avonturen, maar ik ga je ook elke dag een aanbieding doen. Kortom: ik was heel eerlijk, ik vertelde precies wat ze konden verwachten. Uiteindelijk stapte 1200 mensen over naar de nieuwe lijst.
Was je niet bang dat iedereen zich zou uitschrijven toen je zo vaak ging mailen.
Nee, want ik merkte dat mensen ook genoeg kregen van mijn oude mails waarin ik traditionele content-marketing toepaste. Ik was constant kennis en tips aan het delen. In het begin werkte dat geweldig, maar inmiddels doet iedereen dat. Het werkte daardoor minder goed.
In mijn nieuwe mails geef ik geen tips meer, maar doe ik aan wat ik zelf infotainment noem. In mijn mails probeer ik mensen vooral te vermaken met leuke anekdotes en verhalen én ik doe ze altijd een aanbieding. Ik hang meer de entertainer uit. Jij zei net: ik vind je e-mails bijna altijd leuk om te lezen. Dat is precies de bedoeling. Het werkt. De lijst met mensen die ik dagelijks mail is inmiddels gegroeid naar 7.500 abonnees.
Wil je weten hoe Aartjan van Erkel zijn dagelijkse mails schrijft en welke verkooptechnieken hij gebruikt? Luister dan de volledige Schrijfvis-podcast. Meer informatie vind je op zijn website www.schrijvenvoorinternet.nl
Lees ook: hoe ik meer dan 10.000 nieuwsbriefabonnees verzamelde met mijn eigen nieuwsbrief.
Dit zijn de twee bestsellers die Aartjan van Erkel schreef:
Schrijf je net als 10.000 anderen in voor mijn wekelijkse schrijftip. De ‘gouden’ tip ontvang je meteen! Klik op de mail.
Boek schrijven?
Abonneer je op mijn speciale nieuwsbrief voor schrijvers van boeken. Elke week inspiratie en tips.
Wie is Schrijfvis eigenlijk? En wat kun je hier doen?
Klik op de button en neem een kijkje bij de cursussen: je kunt meteen beginnen!
Welke schrijfcursus op Schrijfvis past bij jou? Vergelijk de cursussenLuister de Schrijfvis-podcast
Verrassende interviews met inspirerende schrijvers, copywriters, journalisten zoals Mensje van Keulen, Govert Schilling, Aartjan van Erkel, Jozua Douglas en de bekendste literair agent van Nederland.
Luister de podcast