Skip to main content

De term ‘zakelijk schrijven’ roept vaak weerstand op. Je denkt al snel aan een artikel waarin je moet opscheppen over je bedrijf, of waarin je met gewichtige taal probeert om belangrijk over te komen.

Die zorg is niet onterecht. Ik werkte zelf jarenlang als journalist. Als ik een artikel schreef voor de Volkskrant of Quest, was mijn enige drijfveer: het moet een goed verhaal zijn. Toen ik op Schrijfvis voor het eerst een tekst schreef voor een verkooppagina van een schrijfcursus, merkte ik dat dat andere koek was. Ik moest mezelf opeens verkopen en klanten verleiden. Dat ging in het begin moeizaam. Ik maakte een beginnersfout en begon de cursus schaamteloos aan te prijzen met lege uitspraken zoals: ‘met deze cursus zet je jezelf op de kaart als blogger’.

Zakelijk schrijven: 101 tips

Inmiddels weet ik dat zakelijk schrijven veel meer op journalistiek lijkt dan ik dacht. Ook in een zakelijke tekst moet je in de eerste plaats een goed verhaal bieden, waarin je inspeelt op de belevingswereld van je lezer, concrete voorbeelden geeft en details beschrijft: ‘ken je dat gevoel dat je naar een knipperende cursor staart en niet weet hoe je moet beginnen?’

Maar ook op andere vlakken van zakelijk schrijven, maak ik veel gebruik van kennis uit de journalistiek. Je kunt bijvoorbeeld in bijna alle zakelijke teksten profiteren van het principe ‘show don’t tell’ en ‘schrijven is schrappen’. Op deze pagina lees je alle artikelen met tips en schrijftechnieken voor zakelijke teksten. Als je geen tijd hebt om al die schrijftips door te spitten, lees dan in ieder geval de volgende posts uit de categorie zakelijk schrijven:

  1. Motivatiebrief schrijven? Met deze methode kom je bovenop de stapel
  2. Webtekst schrijven? Deze 7 fouten kosten je bezoekers
  3. Waarom kantoortaal en jargon je teksten minder effectief maken
  4. Deze schrijftechniek wekt instant-herkenning op bij je klanten

Wil je snel betere zakelijke teksten leren schrijven, volg dan mijn cursus Zakelijk schrijven met aantrekkingskracht in Den Haag

Hieronder lees je alle artikelen:

nft-foto

Wat is een NFT? En wat heb je eraan als schrijver?

| Zakelijk schrijven | No Comments
Stel je voor: je schrijft één zin, en dat zinnetje verkoop je voor miljoenen. De oprichter van Twitter veilde onlangs de eerste tweet die hij ooit plaatste. Voor de vijf woorden ‘just setting up my twttr’, ontving hij 3 miljoen dollar in cryptovaluta van een koper uit Maleisië. Dat klinkt…
herhaling, kort en krachtig schrijven

Herhaling in je tekst – schrap deze 3 onzekerheidsecho’s

| Zakelijk schrijven | 2 Comments
Haal de echo uit je tekst. Dat cryptische advies kreeg ik voor het eerst toen ik als 19-jarige student journalistiek stage liep bij de Delftsche Courant. Met gefronste wenkbrauwen las de hoofdredacteur het begin voor van één van mijn eerste artikelen: een reportage over de aankomst van een nagebouwd VOC-schip…
positief schrijven

Hoe je met positieve woorden het brein van je lezer masseert

| Zakelijk schrijven | 16 Comments
Positief denken is een kunst, maar positief schrijven ook.   Laatst meldde ik me aan voor een betaaldienst op internet, Paypro. Ik moest drie formulieren invullen, twee kopieën van ID-bewijs opsturen en alles met een digitale handtekening ondertekenen (gepriegel met een muis in een klein vakje). Het kostte me bijna…
wat is een blog

Hoe content-marketing je schrijfstem kan veranderen in die van een vervelende verkoper

| Zakelijk schrijven | No Comments
Na de eerste zin weet ik al dat ik ga ophangen. “Hallo meneer Rijnvis, met Bella van de Energieconcurrent, wat fijn dat ik u tref...” Ik probeer het gesprek af te kappen, want ik heb geen interesse in een nieuw energiecontract."  Ze reageert gespeeld verbaasd. “Geen interesse? Wat raar? Ik ben…
kort en bondig schrijven

Kort en bondig schrijven? Let op deze 4 ‘plakbandwoorden’

| Zakelijk schrijven | 10 Comments
De troonrede was dit jaar weer geen voorbeeld van kort en bondig schrijven. De tekst leek op sommige plaatsen met stukjes 'plakband' aan elkaar geplakt. Dan heb ik het over de woorden: 'en', 'die', 'om' en 'dat'. Als je een ingewikkelde tekst schrijft, gebruik je deze plakbandwoorden vaak ongemerkt om zinnen uit…
vacaturetekst

Dit zijn de 22 grootste jeukwoorden in vacatureteksten

| Zakelijk schrijven | 4 Comments
Al bijna 20 jaar werk ik als journalist en tekstschrijver. Maar ik kan nog steeds niet wennen aan de term die vaak in vacatureteksten wordt gebruikt voor mijn beroep: content creator. Nog nooit heb ik een collega zonder ironie horen zeggen: ‘Ik kom iets later lunchen, eerst even deze content…
vacaturetekst schrijven

Vacatureteksten schrijven – in 7 stappen naar een aandachtstrekker zonder clichés

| Zakelijk schrijven | No Comments
Ga je een vacaturetekst schrijven? Houd dan rekening met je doelgroep. Als beginnend werkzoekende verbaasde ik me nogal over de term hands on in vacatureteksten. Ik had nog nooit van de uitdrukking gehoord en stelde me voor dat mensen die hands on werkten hun handen de hele dag tegen hun…

Schrap deze 7 nietszeggende metaforen uit je teksten (bouw even geen brug)

| Zakelijk schrijven | One Comment
Als ik langs de Vliet naar mijn coworking-kantoor in Den Haag fiets, kom ik langs een geel bakstenen gebouw met grote ramen waarachter mensen met laptops zitten aan een grote tafel. Op het raam zitten plakletters die een slogan vormen: ‘Bouw bruggen naar nieuwe kansen’.  Een tijdlang vroeg ik me…

Door deze denkfout blijven wervende teksten vaak algemeen en saai

| Zakelijk schrijven | 3 Comments
Een goede wervende tekst schrijven is lastig. Dat merkte ik toen ik de verkooppagina voor mijn eerste schrijfcursus schreef. Je moet een e-mail of artikel schrijven, maar het lukt niet. Je weet niet hoe je moet beginnen. Je kunt maar geen goede eerste zin bedenken. Met deze opening wilde ik…

Deze opschepperige gewoonte verzwakt je teksten – je lost het op met een tip van Johan Cruijff

| Zakelijk schrijven | 2 Comments
Verzwijg je wel eens iets? Als je iemand wil overtuigen met een tekst (of het nu in een mail is, of op een verkooppagina), ben je snel geneigd om nadelen te verzwijgen. Logisch? Nee, dat is het domste wat je kunt doen.  Johan Cruijff zei al: elk nadeel heb z'n…
effectief-schrijven

Effectief schrijven? Zet je lezers aan tot actie met deze ‘nudges’

| Zakelijk schrijven | No Comments
Mensen beïnvloeden met een tekst is eenvoudiger dan je denkt. Zelf blijk ik ook nogal beïnvloedbaar. Ik reageerde laatst tegen mijn gewoonte in razendsnel op een berichtje van Jolanda, de aanvoerder van mijn tennisteam. Ze wilde weten op welke competitiedagen ik verhinderd was. In de weken daarvoor had ik berichten…
nieuwsbrief schrijven

Met deze schrijfstijl verzamelde ik 10.000 abonnees op mijn nieuwsbrief (ik was wel een beetje bang voor ze)

| Zakelijk schrijven | 6 Comments
Een nieuwsbrief schrijven; het is soms best spannend. Toen ik net begon met Schrijfvis was ik zelfs een beetje bang voor mijn nieuwsbriefabonnees. In de eerste weken schreven tot mijn verbazing bijna 1000 mensen zich in voor mijn mailinglijst. Maar daadwerkelijk een nieuwsbrief maken en versturen? Dat durfde ik gek…
genderneutraal schrijven

Over timmervrouwen en vroedmannen – hoe belangrijk is genderneutraal schrijven?

| Zakelijk schrijven | No Comments
Laatst raakte ik  lunchte ik met mijn stadsgenoot en vriend Jelle Hermus van het blog SoChicken (lees hier hoe hij dat succesvolle blog opzette). We hadden het niet alleen over werk, maar ook over werksters. We zijn namelijk allebei op zoek naar iemand die af en toe ons huis schoonmaakt.…
alinea

Hoe schrijf je de perfecte alinea? Een stappenplan met tips van topschrijvers

| Zakelijk schrijven | 2 Comments
Zit er een grens aan hoe lang een alinea kan zijn? (Hier lees je trouwens wat een alinea precies is) Nee, er zit geen grens aan. De schrijver Jack Kerouac drukte bij het schrijven van zijn roman On the Road geen enkele keer op de enter-toets van zijn typmachine. Hij…

Actief schrijven – wees niet lui, leer de basisbeginselen in vijf minuten

| Zakelijk schrijven | 5 Comments
Schrijf actiever, dat is vaak de eerste tip die je krijgt als je aantrekkelijker wilt leren schrijven. Je zou het de vader aller schrijftips kunnen noemen (wat mij betreft net zo belangrijk als de moeder aller schrijftips) Maar wat is actief schrijven precies? En hoe krijg je het voor elkaar?…
spelfouten

Bij deze 11 woorden liggen spelfouten op de loer

| Zakelijk schrijven | 33 Comments
Een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen, maar een schrijver soms wel. Laatst kreeg ik een mailtje van een redacteur van een groot tijdschrift over twee spelfouten. Weet je niet hoe je sieraden spelt? In je stuk staan twee identieke spelfouten: je schrijft twee keer ‘sierraden’, met een 'r'…
ouderwetse woorden

Deze 12 ouderwetse woorden kun je beter schrappen – ze maken van je tekst een karikatuur

| Zakelijk schrijven | 15 Comments
Waren alle woorden vroeger mooier? Dat zou je bijna denken als je sommige zakelijke teksten leest; ze zijn doorspekt met ouderwetse woorden. Ik maak me er zelf ook schuldig aan. Onder mijn facturen stond tot voor kort de volgende tekst: Gelieve het verschuldigde bedrag binnen 30 dagen over te maken. Toen…
hulpwerkwoorden

Dit is waarom je zuinig moet zijn met hulpwerkwoorden in je teksten

| Zakelijk schrijven | 8 Comments
In de eerste versies van mijn teksten groeit vaak een hardnekkig onkruid. Soms kom ik op twee of drie plekken in een zin werkwoorden tegen, zoals ‘zullen’, ‘kunnen’, ‘zouden’, ‘gaan’, of ‘mogen’. Kortom: er staan overbodige hulpwerkwoorden in. Laatst schreef ik bijvoorbeeld deze zin in de ruwe versie van een…
naamwoordstijl

Dit is naamwoordstijl – je draait dan onbewust werkwoorden de nek om

| Zakelijk schrijven | 11 Comments
Soms pleeg je onbewust een moord wanneer je een artikel schrijft, nou ja een taalkundige moord. Je draait één of meerdere werkwoorden de nek om, zonder erbij na te denken. Pas las ik bijvoorbeeld deze zin in mijn artikel over motivatiebrieven schrijven. Een motivatiebrief schrijven begint bij het bedenken van persoonlijke voorbeelden…
geluidsnabootsing

Met deze woorden zet je het geluid in je tekst aan

| Zakelijk schrijven | One Comment
Soms vergeet je het geluid aan te zetten in je tekst. Je beschrijft scenes met levendige beelden die helder op het netvlies van je lezer verschijnen, maar de woorden missen uitwerking op hun gehoor. Neem deze zinnen uit de openingsscene van mijn roman, Savelsbos. Als Juul is vermoord, zoals iedereen…
afsluiting artikel

5 schrijftechnieken om je tekst aantrekkelijk af te sluiten

| Zakelijk schrijven | 4 Comments
Toen ik mijn eerste opdracht als journalist binnenhaalde bij het tijdschrift KIJK, kreeg ik van hoofdredacteur Monique Punter een mysterieuze instructie. In een mail met schrijfadviezen schreef ze: zorg voor een goede afsluiting van je artikel, we willen bij KIJK graag teksten met een krul in de staart. Ik was jong…
leren schrijven

Waarom je beter schrijft als je in spreektaal denkt

| Zakelijk schrijven | No Comments
Toen ik deze winter een kleine afscheidsrede voor mijn overleden oma schreef, voelde dat vreemd. Ik had nog nooit aan een begrafenisspeech gewerkt, en had het gevoel dat ik iets speciaals moest schrijven. Urenlang zocht ik naar de juiste formuleringen om de persoonlijkheid van mijn oma in woorden te vatten.…
webteksten schrijven

Deze 7 denkfouten liggen op de loer als je een websitetekst schrijft

| Zakelijk schrijven | 4 Comments
Zelf je webteksten schrijven?  In deze blog behoed ik je voor 7 denkfouten die op de loer liggen. De meeste heb ik zelf ook ooit gemaakt, ook al is schrijven mijn werk. Zo gaf iemand me ooit een psychiatrisch stempel vanwege mijn schrijfstijl. “Je komt een beetje narcistisch over”, zei…

Schrijfdilemma – onzichtbare onderwerpen, hoe ga je ermee om?

| Zakelijk schrijven | No Comments
In de nieuwbrief van online krantenkiosk Blendle las ik afgelopen week deze aankondiging van een artikel over een ex-inbreker. Iets in de stijl viel me op. Zelf heb ik het idee dat er iets niet klopt aan de laatste zin, dat er een woordje ontbreekt (al ben ik een groot…

Door deze 7 boeken over ondernemen ging ik op een nieuwe manier schrijven

| Zakelijk schrijven | No Comments
Toen ik The $100 Startup voor het eerst las, zat ik dicht tegen overwerktheid aan. In een week had ik drie deadlines gehaald voor grote verhalen in De Volkskrant en Psychologie Magazine. Mijn handen trilden nog van het vele typen toen ik in het vliegtuig stapte naar Thailand, waar ik drie maanden…
begrijpelijk schrijven

Begrijpelijk schrijven – waarom voorkennis een vloek kan zijn

| Zakelijk schrijven | 3 Comments
Zelfs vissen zitten tegenwoordig aan de antidepressiva. Tenminste, dat had je kunnen denken bij het lezen van een berichtje dat ik onlangs schreef voor Nu.nl. Het stuk ging over een opmerkelijke bevinding van Amerikaanse wetenschappers. Ze troffen de resten van medicijnen tegen depressiviteit aan in de hersenen van tientallen vissen.…
kantoortaal

Dit gebeurt er met je tekst als je te veel kantoortaal gebruikt – interview met Japke-d. Bouma

| Zakelijk schrijven | One Comment
Met hulp van Japke-d. Bouma heb ik in deze blogpost wat 'toegevoegde waarde geco-creeërd'. Ja, kantoortaal komt goed van pas als je je op je werk interessanter wilt voordoen dan je bent. 'Daarom zijn er enorm veel synoniemen voor vergaderen', zegt Bouma, NRC-columnist en deskundige op het gebied van kantoortaal. 'Als je…
persbericht schrijven

Persbericht schrijven – in 7 stappen naar media-aandacht met de buitenstaander-methode

| Zakelijk schrijven | 6 Comments
Een persbericht schrijven; je doet het niet om de prullenbak van redactie-mailboxen te vullen. Toch worden veel persberichten door journalisten nauwelijks gelezen en uiteindelijk verwijderd. Meer dan 70 procent van alle nieuwsberichten haalt nooit een krant of nieuwssite, zo blijkt uit dit onderzoek. (Zelf heb ik in mijn carriere als journalist…
leenwoorden

Deze 11 Franse, Duitse en Engelse leenwoorden kunnen we beter teruggeven

| Zakelijk schrijven | 2 Comments
In een personeelsadvertentie ontdekte ik laatst een bijzonder nieuw leenwoord uit het Engels (tussen een wirwar van andere leenwoorden). Hieronder een kleine bloemlezing uit de oproep van het bedrijf Originals. Als communicatie consultant tackel je de kern van het probleem van de klant (…) Voor ondernemerschap en drive kunnen we op…
schrijftechniek

Deze licht manipulatieve schrijftechniek maakt je teksten extra herkenbaar

| Zakelijk schrijven | No Comments
Vorige week kwam ik een interessante schrijftechniek tegen in advertentie van 365 dagen succesvol, een online platform voor zelfontwikkeling. Ik las op Facebook deze wervende tekst voor het jaarprogramma. Misschien hoor je ‘m wel eens fluisteren: is dit nu alles wat er is? De stem in je hoofd hoor je vaker dan je wilt -…
out-of-office-reply

Out-of-office-reply schrijven: 7 tactieken voor meer rust en een beetje humor

| Zakelijk schrijven | No Comments
Afgelopen zomer plofte deze out-of-office-reply in mijn mailbox. Tot en met 31 mei ben ik op vakantie! Voor dringende zaken - cavia's nemen de wereld over, die orde van grootte - ben ik bereikbaar op onderstaand telefoonnummer. Het was de afwezigheidsnotificatie van mijn Volkskrant-collega Ronald Velthuizen, tot nu toe de enige…
ambtelijk taalgebruik

Deze 13 ambtelijke uitdrukkingen maken je teksten afstandelijk en saai

| Zakelijk schrijven | 5 Comments
Tot een paar jaar geleden gebruikte ik regelmatig een vorm van ambtelijk taalgebruik in e-mails. Als ik ergens solliciteerde naar een baan of opdracht, begon ik met: ‘Geachte meneer/mevrouw’ Daarmee toon je beleefdheid en respect, zo was me geleerd.  Totdat ik op een dag een reply kreeg van een hoofdredacteur. 'Wat…
motivatiebrief schrijven

Motivatiebrief schrijven – met deze methode gaat je brief leven

| Motivatiebief, Zakelijk schrijven | 10 Comments
Een goede motivatiebrief schrijven is in de eerste plaats een kwestie van clichés omzeilen, zoals deze: Deze baan zie ik als een grote uitdaging. Het is mijn droom om aan deze universiteit te studeren Deze functie is op mijn lijf geschreven. Deze vacature zie ik als een grote kans. Dit…
nieuwsbericht schrijven

Een nieuwsbericht schrijven in 7 stappen – de stroomstoringmethode

| Zakelijk schrijven | 9 Comments
Een nieuwsbericht schrijven is een vak apart. Je begint namelijk niet bij het begin van een verhaal, maar in het midden. Hieronder lees je in zeven stappen hoe je een goed nieuwsbericht opbouwt volgens de 'stroomstoringmethode'. Maar dit artikel gaat ook over een loslopende chimpansee op Schiphol. (Klik hier als…
geld verdienen met bloggen

Wat je als journalist verdient + 9 tips om te onderhandelen

| Zakelijk schrijven | No Comments
Kun je daarvan leven? Die vraag krijg ik regelmatig als ik vertel dat ik artikelen schrijf voor kranten, tijdschriften en websites. Bij deze het antwoord op de vraag: wat verdient een journalist? Schrijven is geen vetpot. Bij mijn eerste opdrachtgever – De Delftse Post - verdiende ik ongeveer 30 euro voor…
inkorten

Teksten inkorten: deze 9 zinsconstructies maken je tekst langdradig

| Zakelijk schrijven | 5 Comments
'Ik denk dat ik in mijn leven al zeker 1000 keer 'het feit dat' heb geschreven, waarna ik het zinsdeel ongeveer 500 keer weer heb verwijderd. Dat ik het in de helft van de gevallen heb laten staan, maakt me verdrietig.' Met deze zelfkritiek opent schrijver E.B. White zijn boek…
content

7 redenen om artikelen geen ‘content’ te noemen

| Zakelijk schrijven | 7 Comments
Toen ik 16 was, vulde ik vakken bij de Albert Heijn. Het was tot nu toe de enige baan in mijn leven waarbij ik dozen moest uitpakken. Ik haalde tubes tandpasta, pakken muesli of andere levensmiddelen uit de dozen. Vervolgens plaatste ik deze tubes en pakken netjes vooraan in de schappen,…
tijdsplanning

Tijdsplanning: waarom we onze werkdagen meer moet plannen zoals de Kelten

| Zakelijk schrijven | 4 Comments
De hoofdredacteur van een tijdschrift waarvoor ik schrijf, belde vorige week dat mijn artikel nog niet goed genoeg was. Ze vroeg of we de tekst even konden doornemen. Het is altijd een kleine dreun als je werk ter discussie staat, dus ik sprong op uit mijn stoel en klikte het nieuwsstukje…