Bijna iedereen neemt het zich wel eens voor: meer schrijven, zichtbaarder worden. Of het nu op je eigen website is, op social media of een bekend platform. Of misschien wil je zelfs doorbreken als schrijver in grote kranten of tijdschriften. Schrijven is dé manier om een publiek op te bouwen en je naam te vestigen. Maar die steeds terugkerende vraag zit je soms dwars: waarover ga je precies schrijven?
Je staart vaak naar een lege pagina in je tekstverwerker, schrijft een zin, en drukt weer op de backspace-toets. Je hebt genoeg te melden. Maar zodra je begint te typen slaat de twijfel toe. Soms kom je niet eens tot het schrijven van een artikel. Je vraagt je af: is er niet al veel te veel over dit onderwerp geschreven? Is mijn verhaal nou echt zo interessant?
Als je uiteindelijk toch iets publiceert, krijg je niet veel reacties. Een paar honderd lezers, wat duimpjes, of een smiley. En wanneer je een idee pitcht bij een grote website, of een tijdschrift hoor je niets meer, of je krijgt een beknopte afwijzing. Je zou graag meer inspiratie voelen, meer originaliteit in je verhaalideeën stoppen, zodat mensen meteen rechtop gaan zitten als ze je invalshoek horen. Soms twijfel je of je wel genoeg meemaakt, of je genoeg creativiteit hebt om een goed verhaalidee te verzinnen.
Dat kan anders. Stel je voor dat je aan het einde van de dag overloopt van de ideeën, dat je bijna niet kan slapen omdat je zo enthousiast bent over een artikel dat je wil schrijven. En dat je er daardoor ook tijd voor maakt.
Zo’n ideeën-overvloed voor artikelen, blogs en persoonlijke verhalen is niet alleen weggelegd voor mensen die buitengewoon creatief zijn, of bijzonder veel meemaken. Je kunt dit leren met concrete technieken. Als freelance journalist heb ik dat zelf ondervonden. Ik schreef voor o.a. De Volkskrant en Quest en mijn ideeën voor verhalen bedacht ik grotendeels zelf met de methodes uit deze workshop.
In deze workshop leer jij ook denken in verhalen. Je ontdekt hoe je jouw interesses en expertise op een andere manier bekijken – door een bril waarmee je bijna als vanzelf inspiratie opwekt voor goede artikelen. Je leert hoe je door een effectieve denkwijze ruwe ideeën aanscherpt tot een opzet voor verrassende verhalen, blogs of andere content. Kortom: je leert hoe je in verhalen denkt.
Deze online workshop kun je op je eigen tempo volgen in een online leeromgeving op een tijdstip dat jou uitkomt. De tijdelijke prijs is 49 euro (in plaats van 69 euro). Deze prijs vervalt zaterdagochtend. Als je wil ontdekken hoeveel verborgen creativiteit voor verhalen er in je hoofdt zit, is dit je kans. En ik kan je nu alvast vertellen: je hebt meer inspiratie dan je zelf denkt.
(scroll naar beneden voor meer info, of meld je meteen aan)
Wat ga je leren?
In de workshop Ideeën-overvloed krijg je concrete handvatten om je te laten inspireren door eenvoudige gebeurtenissen, gesprekjes, verhalen en voorwerpen in je dagelijkse leven. En zelfs als je even niet in een creatieve bui bent, weet je na deze workshop een weg in je hoofd te vinden die naar nieuwe invalshoeken leidt voor verhalen waarmee je een publiek kunt opbouwen, of misschien wel onderwerpen die je kunt pitchen bij een krant of tijdschrift, of je favoriete website.
Je experimenteert met gedachte-oefeningen waarmee je ideeën scherper kunt maken. Je krijgt inzicht in hoe je met notities je gedachten steeds meer open zet voor inspiratie en een voorraad van verhaalideeën aanlegt. En je ervaart hoe je verschillende ideeën kunt combineren tot een vernieuwende invalshoek.
Tenslotte oefen je met het pitchen van ideeën en krijg je inzage in een lijst van mijn pitches – met de letterlijke teksten uit de e-mails – die leidden tot artikelen in de Volkskrant, Quest en NRC. (als je zelf artikelen wil gaan schrijven als freelance journalist, is alleen dit document al goud waard)
Na deze workshop:
- Beheers je meerdere effectieve methodes om tot ideeën voor verhalen komen voor op je blog, website of social media, of om te pitchen bij anderen
- Ben je beter in staat om je eigen ideeën te beoordelen en scherper te maken
- Kun je jezelf gewoontes aanleren die je inspiratie voor verhalende content op de lange termijn vergroten
- Weet je hoe je ideeën pitcht bij redacties van kranten, tijdschriften en websites
Van wie ga je leren en voor wie is deze workshop?
Als freelance journalist heb ik 15 jaar lang verhaalideeën gepitcht en uitgewerkt voor kranten, tijdschriften en websites (De Volkskrant, Quest, Nu.nl). Mijn werk bestond bij de gratie van mijn inspiratie. Daarom heb ik mezelf verschillende technieken aangeleerd waarmee ik altijd bijzondere invalshoeken kan bedenken, ook als ik eigenlijk niet in een creatieve bui ben.
Met diezelfde methode heb ik mijn website Schrijfvis.nl opgericht. Met de in verhalen verpakte schrijftips op Schrijfvis trek ik tegen de 100.000 bezoekers per maand.
Voor wie is deze cursus geschikt?
Deze workshop is geschikt voor:
- Iedereen die ambitie heeft om meer online te publiceren over zijn werk of interesses en hulp kan gebruiken bij het vinden van inspiratie voor verhalen in de vorm van artikelen. blogs en posts op social media.
- Journalisten die artikelen willen pitchen bij kranten/tijdschriften en websites en hun ideeën willen aanscherpen
De workshop is niet specifiek bedoeld voor mensen die fictie willen schrijven. Waarschijnlijk kun je sommige technieken gebruiken om op ideeën voor een roman te komen, maar de nadruk ligt niet op kortere, verhalende content.