Deze jurist trekt al haar klanten met een blog + een verhaal over mijn dubbelganger

Foto Arnold Reyneveld

In deze blog lees je een interview met een in auteursrecht gespecialiseerde jurist die al haar klanten binnenhaalt door bloggen. Maar eerst vertel ik hoe ik bij haar terechtkwam: ik bond de strijd aan met een dubbelganger  op het internet.
Toen ik me verveelde op Google en mijn eigen naam intypte, kwam ik terecht op de auteurspagina van een andere Dennis Rijnvis. Hij bleek ook journalist te zijn. Zijn artikelen verschenen op Vrijheid in de Zorg, een nieuwssite waar ik nog nooit van had gehoord. Toen ik zijn artikelen las, bekroop me een vreemd gevoel. De titels kwamen me bekend voor. Ik had deze stukken zelf gepubliceerd op nu.nl. Kortom: de Dennis Rijnvis van Vrijheid in de Zorg was geen naamgenoot, ik was het zelf. De nieuwssite met ‘nieuws en weetjes over zorg’, had zonder dat ik het wist verschillende publicaties van mijn hand letterlijk gekopieerd, zonder toestemming te vragen. Kortom: mijn auteursrecht was geschonden.
In eerste instantie was ik vooral verrast, maar al snel werd ik kwaad. Waar haalden ze het lef vandaan? En wat kun je hier als blogger aan doen?

Auteursrecht

Na wat googlen kwam ik terecht op bij Charlotte’s Law & Fine Prints. Op dit blog geeft jurist Charlotte Meindersma advies over onder meer auteursrecht aan ondernemers. En ze is niet alleen online actief. Speciaal voor bloggers schreef ze ook een boek: het Wetboek voor bloggers. Het is een 339 bladzijdes dik naslagwerk waarin je de antwoorden vindt op alle juridische vragen waar bloggers mee te maken krijgen. Mag je die leuke foto die je op Facebook zag zomaar op je blog zetten? Hoe bescherm je de inhoud van je website tegen plagiaat? En wat moet je doen als iemand je auteursrecht schendt?

De informatieve teksten over wetgeving rond auteursrecht worden afgewisseld met verrassende verhalen uit de praktijk. Zo mag ik – gezien onderstaand fragment uit het wetboek voor bloggers – blij zijn dat er bij mij slechts een paar artikelen zijn overgenomen door anderen.

Chantal Schram, blogger op reisdoc.nl ontdekte tot haar grote schrik dat haar website volledig gekopieerd  was. Het had een andere naam gekregen, travelblurts.com en had ook een ander logo, maar verder was alles 1 op 1 gekopieerd.

Het Wetboek voor bloggers hielp me goed beslagen ten ijs te komen in de mail die ik uiteindelijk stuurde naar Vrijheid in de Zorg (al mijn artikelen werden razendsnel verwijderd). In haar boek geeft Meindersma een beknopte handleiding van de punten die je in dit soort mails over auteursrecht aan de orde kunt laten komen.

Je vermeldt:

  • Wat de inbreuk is

  • Waar je de inbreuk gezien hebt

  • Wat je schade is en dat de inbreuk moet stoppen

  • Welke oplossing of schikking je biedt

  • Welke termijn je geeft om de inbreuk te stoppen en binnen welke termijn er akkoord moet worden gegaan met jouw voorstel

  • Meld ook dat jouw voorstel komt te vervallen wanneer ze er niet binnen de gestelde termijn mee akkoord gaan.

Het boek maakte me nieuwsgierig naar de schrijfster. Hoe is Charlotte Meindersma de nummer 1 juridische vraagbaak geworden voor bloggers? Met welke juridische problemen krijgt ze het vaakst te maken en hoe bestiert ze haar eigen blog? Een interview.

Bloggen = sampling

Hoe kwam je op het idee om een blog als visitekaartje te gaan gebruiken?
Toen ik Charlotte’s Law & Fine Prints begon, had ik geen marketingbudget. Op aanraden van mijn schoonvader, die marketeer is, ben ik een paar boeken gaan lezen. Eigenlijk kwam alles wat ik las  neer op hetzelfde: je moet samplen, mini-versies van producten uitdelen waardoor mensen geïnteresseerd raken in je diensten.
Maar ja, hoe kon ik als jurist nou samplen? Ik heb geen geen diensten die ik ‘in het kort’ kan verlenen. Uiteindelijk kwam ik op het idee om mijn kennis te samplen. Dat moest op een manier waarbij ik dus niet alles weg zou geven, maar echt maar een deel, zoals je dat bij samplen ook doet. Dat werden de blogs. In blogs kan ik in algemene zin uitleggen hoe iets juridisch werkt, maar persoonlijk advies is het niet. Dat gaat niet via een blog. Dus als mensen antwoord willen op een persoonlijke situatie, moeten ze alsnog bij ons langskomen voor advies.

Hoe veel extra klanten trek je ongeveer door te bloggen, denk je?
Ha! Ik denk dat ik al mijn klanten trek door te bloggen. Niet altijd direct, maar wel indirect. De blogs zorgen ervoor dat Charlotte’s Law gevonden wordt in Google, anderen verwijzen naar blogs, ik kan het zelf gebruiken om naar te verwijzen op social media of per e-mail.

Hoe kom je op ideeën voor blogposts?
Op verschillende manieren. Ik houd ervan om in te spelen op de actualiteit. Ook wel newsjacking of newshacking genoemd. Mijn blogpost gaan vaak over een uitspraak die net geweest is of juist een rechtszitting die nog moet komen. De meest gelezen blogpost allertijden is die over de Facebook Auteursrecht Hoax, een verklaring op Facebook waarin wordt beweerd dat je je profiel kunt beschermen door een auteursrechtsverklaring te plaatsen. Deze blog stamt eigenlijk uit 2012, maar heb ik in 2015 herschreven. Omdat de hoax steeds opnieuw opduikt kan ik deze blogpost bijna elk half jaar opnieuw delen. Dat helpt natuurlijk bij de populariteit ervan.

Zijn je blogs persoonlijk, verwerk je wel eens eigen ervaringen in posts?
Mijn artikelen waren toen ik eind 2011 begon met bloggen absoluut niet persoonlijk. Ik dacht toen dat ik zo objectief mogelijk moest bloggen. Maar dat was natuurlijk ook zo saai als de pest! Helemaal niet leuk om te lezen. Wel heel nuttig. Dat laatste was mijn redding. Daardoor werden de blogs toch nog best redelijk gelezen. Langzamerhand zijn ze wat persoonlijker geworden. Dan geef ik bijvoorbeeld duidelijk mijn mening of vertel ik over iets dat ik heb gezien of gedaan. Zo schrijf ik soms een blogpost aan de hand van vragen die ik tijdens een presentatie krijg.

Probeer je een post in één keer goed te schrijven, of ga je later nog eens over de tekst heen?
Vanwege de newsjacking of omdat ik gewoon te veel tegen een deadline aan zit, gooi ik de blogpost gewoon meteen online. Eventueel probeer ik daarna nog wat te finetunen en tik- en spellingsfouten eruit te halen. Maar eerlijk is eerlijk: ik lees vaak over mijn eigen fouten heen en dan moet iemand me er op wijzen. Als ik in de loop van de dag merk dat mensen nog vragen hebben over mijn blogpost, voeg ik soms ook gewoon nog een alinea toe. Omdat ik veel traffic krijg via Google, heeft dat zin.

In hoeverre let je op je schrijfstijl?
Ik probeer erop te letten dat ik mijn alinea’s niet te lang maak en met relevante tussenkopjes werk, zodat informatie gemakkelijker terug te vinden is. Als het nuttig is werk ik ook wel met lijstjes. Verder verwerk ik linkjes naar andere relevante blogposts, zowel binnen als buiten mijn website. Ik probeer er wel over na te denken welke alinea’s ik eerder of later plaats, zodat de informatie waarvan ik weet dat mijn lezers dat het meest interessant vinden eerst komt en de achtergrond pas later. Oprolbaar schrijven, noemen ze dat ook wel.

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd door je blog?
Het belangrijkste dat ik geleerd heb is dat je jezelf moet zijn. Ik merk dat veel mensen juist mijn blogs lezen, omdat de stijl ze aanspreekt. Geen trucjes. Gewoon jezelf zijn. Ik merk dat ook wanneer ik blogs van anderen lees. De aankondiging op Facebook vertelt me vaak al genoeg. Denk aan vrouwen die daar schrijven: “ik weet niet of jullie dit leuk vinden, maar ik post het toch” of “het is heel erg persoonlijk en ik twijfelde of ik het wel zou posten” of “jullie zullen wel vinden dat ik zeur, maar ik wil het toch kwijt”. Schei uit, hou op. Aandachtrekkerij en vervolgens staat er helemaal niks in die blogpost. Je moet niet bloggen om het bloggen. Je moet bloggen omdat je dat leuk vindt, omdat je graag iets wil delen, omdat je iets te vertellen hebt, zoiets. Maar houd alsjeblieft op met die lege hulzen met clickbait-titels.

Wat gaat er het vaakst fout op blogs qua auteursrecht?
Dat er te veel van internet geplukt wordt zonder te controleren of het wel gebruikt mag worden. Veel mensen laten zich ‘inspireren’, maar wijken ze niet genoeg af van het origineel. Soms nemen ze zelfs letterlijk tekst of beeld over, omdat ze het bij anderen zien, met het argument ‘zij doen het ook’. Nou ja, lees de reeks auteursrechtsmoesjes op mijn blog maar eens.

(Foto bovenaan is gemaakt door Arnold Reyneveld)

Zelf plannen om te bloggen?

Lees hoe ik van 80 naar 80.000 lezers ging met dit blog. Ik kan jou ook helpen meer bezoekers en klanten naar je website te trekken. Volg mijn cursus ‘Bloggen voor een groot publiek op 18 mei of 9 juni.

Voor meer inspiratie en schrijftips, schrijf je in voor mijn nieuwsbrief

Lees ook:

2 Comments, RSS

  1. Marcel (WebwinkelKeur) mei 15, 2017 @ 12:09 pm

    Leuk om CharlottesLaw ook hier terug te zien. Knap hoe het haar gelukt is om in enkele jaren tijd toch echt een begrip te worden in de branche. Vroeger werd er steevast verwezen naar ICTRecht als het ging om Digitaal Recht. Tegenwoordig zie ik ook steeds vaker CharlottesLaw al bron genoemd worden. Een mooie prestatie!

  2. Suzanne mei 16, 2017 @ 2:52 pm

    Wat een goed artikel/blog en leuk interview met Charlotte. Ik heb haar boek ‘wetboek voor bloggers’ net gelezen en vind het ook echt een aanrader!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

Ontvang maandelijks de beste schrijftips (gratis)

Verhelder je teksten